Η μόνη αμαρτία είναι να μην τολμά κανείς να ζήσει την επιθυμία του. (Φρανσουάζ Ντολτό)
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ σε Διαδικτυακό Εργαστήριο Συμπεριληπτικής-Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης (ΣΟΣΕ)
Το Διαδικτυακό Εργαστήριο με τίτλο, «Η απέραντη “χλωρίδα και πανίδα” του ερωτισμού» θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, 10 Δεκεμβρίου 2023, 10π.μ.-2μ.μ.
Συντονίστρια: Elena Skarpidou σε συνεργασία με τις ΣΥΝΗΧΗΣΕΙΣ – ΚΕ.ΣΥ.ΚΕ.ΨΥ. ΚΕΝΤΡΟ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ https://synixiseis.gr/
Κάθε Εργαστήριο είναι αυτόνομο και μπορείτε να επιλέγετε ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες σας.
Σύντομη περιγραφή του Εργαστηρίου
Παρά την αυξανόμενη εξέλιξη που παρατηρείται με την πάροδο των ετών στις Ανθρωπιστικές επιστήμες και στην Τεχνολογία, η σεξουαλικότητα εξακολουθεί να αποτελεί αντικείμενο πολλών υποθέσεων, προκαταλήψεων και ταμπού. Μισό αιώνα μετά τη “σεξουαλική επανάσταση” και τα αναρίθμητα κινήματα για την αναγνώριση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (ιδίως τα φεμινιστικά και τα queer) που άλλαξαν το κοινωνικό σκηνικό, η σεξουαλικότητα εξακολουθεί να αποτελεί αίνιγμα, πεδίο διενέξεων, διώξεων και ηθικών πανικών. Στη σημερινή εποχή, το Διαδίκτυο έγινε ένα ακόμη μέσο όπου οι άνθρωποι, περιστασιακά ή συστηματικά, μπορούν να απολαμβάνουν ή να πραγματοποιούν σεξουαλικές φαντασιώσεις και επιθυμίες, συχνά ανομολόγητες και ανεκπλήρωτες στις ερωτικές και σεξουαλικές τους σχέσεις, με ασφάλεια και ανωνυμία, χωρίς να αποκαλύπτεται η πραγματική τους ταυτότητα.
Σύμφωνα με τη σεξουαλική ηθική που φαίνεται να επικράτησε ιστορικά, πρακτικές “ενάντια στη φύση” θεωρούνται προσβλητικές για την ευπρέπεια, τα έθιμα και την κοινή γνώμη, επισύρουν αυστηρές αντιδράσεις, ώστε να διατηρηθεί το “φυσιολογικό”.
Ωστόσο, ένας τέτοιος στόχος δεν επιτεύχθηκε ποτέ: η σεξουαλικότητα διέφευγε πάντα από όλες τις προσπάθειες κανονικοποίησης.
Η δυναμική της ανθρώπινης σεξουαλικότητας – τι οδηγεί ένα άτομο να έχει τη σεξουαλικότητα που έχει – αποτελεί αντικείμενο μελέτης από την αρχαιότητα, χωρίς να έχει επιτευχθεί συμφωνία, γεγονός που μας οδηγεί στην αναζήτηση νέων παραδειγμάτων για την κατανόηση των νέοσεξουαλικοτήτων και των λεγόμενων “αποκλινουσών” σεξουαλικών συμπεριφορών Ξεκινώντας από την παραδοχή ότι ο ορισμός της “κανονικότητας” είναι ιστορικά και πολιτισμικά δομημένος, έννοιες όπως “φυσιολογικό”, “υγιές” και “παθολογικό” αμφισβητούνται από πολλές/-ούς επαγγελματίες που ενδιαφέρονται για τη μελέτη και την κατανόηση της ανθρώπινης σεξουαλικότητας[1]. Κάπως έτσι φτάσαμε να συζητάμε όχι για σεξουαλικότητα, αλλά για σεξουαλικότητες, στο βαθμό που φαίνεται να υπάρχουν διαφορετικές σεξουαλικότητες που εξυπηρετούν διαφορετικούς σκοπούς. Έτσι, χρειάζεται να διακρίνουμε μια σεξουαλικότητα που θα μπορούσε να αποδειχτεί ως και καταστροφική ή και αυτοκαταστροφική για το υποκείμενο, από μία άλλη που βρίσκεται στην υπηρεσία της ζωής και στις απαρχές της ίδιας της ψυχικής ζωής. Θα ήταν επίσης σκόπιμο να διακρίνουμε τη σεξουαλικότητα που είναι άρρηκτα δεμένη με τη φαντασίωση, από κείνη που φαίνεται να διαγράφει μία πορεία, η οποία δεν συνδέεται άρρηκτα με τη φαντασίωση. Και βέβαια, και αυτή τη σεξουαλικότητα που φαίνεται να αναζητά διαρκώς τη διέγερση και μία άλλη που αναζητά την εκφόρτιση.
Το ποιες πράξεις βιώνονται ως σεξουαλικές αποκλίσεις ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό καθώς οι γραμμές απαγόρευσης σκαρφαλώνουν στο άκρως προσωπικό χάσμα μεταξύ του ενδοψυχικού, του κοινωνικού και των ιδιαίτερων συνθηκών (ποιος κάνει τι, σε ποιο πλαίσιο και σε ποια χρονική στιγμή).
Κατά τη διάρκεια του Εργαστηρίου, θα αναστοχαστούμε και θα συζητήσουμε πάνω σε αυτά και άλλα ερωτήματα που θα προκύψουν διερευνώντας την ποικιλομορφία της ενήλικης ανθρώπινης σεξουαλικότητας. Ο αναστοχασμός πάνω στις αναρίθμητες εκδηλώσεις της σεξουαλικότητας, όπως και στις ποικίλες αναζητήσεις ηδονής θεωρούμε ότι αποτελούν απαραίτητο μέρος της μελέτης όσων ασχολούμαστε με τη Σεξουαλική Εκπαίδευση.
…………………………………………………………………..
Κόστος συμμετοχής : 30 ευρώ
Η αίτηση συμμετοχής υποβάλλεται ηλεκτρονικά: https://forms.gle/4gTWGtsKDcRLr2qTA
(τα άτομα που έχουν παρακολουθήσει προηγούμενα Εργαστήρια και έχουν συμπληρώσει την αίτηση συμμετοχής, μπορούν να στείλουν μόνο ένα e-mail στο οποίο θα δηλώνουν τη συμμετοχή τους)
Πληροφορίες: τηλ. 6944510403 – elenaskarpidou@gmail.com
- Θα δοθεί υποστηρικτικό υλικό
- Δεν απαιτείται κάποια προηγούμενη εκπαίδευση
- Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας
Τα Διαδικτυακά Εργαστήρια απευθύνονται:
- σε εκπαιδευτικούς διαφόρων βαθμίδων, οι οποίοι επιθυμούν να εμβαθύνουν στον τομέα της σεξουαλικής εκπαίδευσης παιδιών και εφήβων, να αναλάβουν τη συγκεκριμένη θεματική στα πλαίσια του μαθήματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα» ή/και να εισάγουν σχετικές θεματικές στις εκπαιδευτικές πρακτικές τους.
- σε πτυχιούχους και φοιτήτριες/-ές τμημάτων ψυχολογίας, παιδαγωγικής, καθηγητικών σχολών και τμημάτων ανθρωπιστικών επιστημών,
- σε ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, θετροπαιδαγωγούς, άτομα που φροντίζουν παιδιά και νεαρά άτομα σε κοινωνικές δομές ευάλωτων πληθυσμών
- σε στελέχη εκπαίδευσης και γενικότερα σε άτομα που σχεδιάζουν εκπαιδευτικές πολιτικές και συναφή προγράμματα.
Σύντομο βιογραφικό εκπαιδεύτριας
Η Έλενα Σκαρπίδου είναι εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και συντονίστρια ομάδων εφήβων, με θέμα τη Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ) στο πλαίσιο των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας από το 2000.
Επίσης είναι εκπαιδεύτρια Συμπεριληπτικής-Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης (ΣΟΣΕ) σε ομάδες εκπαιδευτικών και γονέων και έχει εμπειρία στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών βιωματικών εργαστηρίων και εκπαιδευτικών παιχνιδιών σε θέματα που αφορούν τη Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ), τις Έμφυλες Σχέσεις, τον ομο/τρανς/αμφι/ιντερφοβικό εκφοβισμό και την αναγνώριση των δικαιωμάτων των ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιών, εφήβων και εκπαιδευτικών στο σχολείο.
Έχει συμμετάσχει στη συγγραφική ομάδα του Ευρωπαϊκού έργου HOMBAT την ομοφοβία/τρανσφοβία στα σχολεία, του Ευρωπαϊκού έργου FAROS για τα εγκλήματα μίσους κατά των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων και του Ευρωπαϊκού έργου GEM για την αντιμετώπιση της έμφυλης βίας. Επίσης, υλοποίησε τις επιμορφώσεις του Ευρωπαϊκού έργου Strengthening LGBTQI+’s Voice in Politics (VoiceIt) για τη συμπερίληψη των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στις διαδικασίες λήψης πολιτικών αποφάσεων.
Συμμετείχε επίσης στη συγγραφή του εκπαιδευτικού εργαλείου «Το σχολείο που μας χωράει» στο πλαίσιο συνεργασίας του Πολύχρωμου Σχολείου με τον ΟΚΑΝΑ για την καταπολέμηση του αποκλεισμού στη σχολική κοινότητα καθώς και στην ομάδα οργάνωσης και σχεδιασμού εκπαιδεύσεων στη Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση του προσωπικού των παραρτημάτων παιδικής προστασίας του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας, Περιφέρειας Αττικής – Ν.Π.Δ.Δ, στο πλαίσιο της Ολοκληρωμένης Συμπεριληπτικής Σεξουαλικής Εκπαίδευσης (ΣΟΣΕ), μια συνεργασία των Συνηχήσεων με το Πολύχρωμο Σχολείο.
Επίσης, είναι πιστοποιημένη επιμορφώτρια του ΕΚΔΔΑ και συμμετείχε στο σχεδιασμό και συγγραφή επιμορφωτικού υλικού για την εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης, με θέμα «Διασφάλιση της ισότητας και των δικαιωμάτων των ατόμων της κοινότητας ΛΟΑΤΚΙ+ στη δημόσια διοίκηση» και στην υλοποίηση του παραπάνω προγράμματος ως επιμορφώτρια.
Από το 2017 είναι υπεύθυνη του Τομέα Εκπαίδευσης του Πολύχρωμου Σχολείου, ΜΚΟ που αναδεικνύει το θέμα των διακρίσεων γύρω από ζητήματα Σεξουαλικού Προσανατολισμού, Ταυτότητας, Έκφρασης και Χαρακτηριστικών Φύλου στο ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο και προωθεί τη συμπερίληψη. Είναι επίσης επιστημονικά υπεύθυνη του εκπαιδευτικού υλικού του Πολύχρωμου Σχολείου http://rainbowschool.gr/
Επίσης είναι συνεργάτιδα των Συνηχήσεων https://synixiseis.gr/ και ιδρυτικό μέλος της Intersex Greece (ΜΚΟ για τα δικαιώματα των ίντερσεξ ατόμων). https://intersexgreece.org.gr/
Έχει κατά καιρούς εργαστεί ως αρθρογράφος και αρχισυντάκτρια σε περιοδικά free press και έχει μεταφράσει από τα αγγλικά το βιβλίο, «Το πλουσιόπαιδο και άλλες ιστορίες», Francis-Scott Fitzerald, εκδόσεις Ερατώ
Site για τη Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ): https://sexualeducation.gr/
Περισσότερα για τα Διαδικτυακά Εργαστήρια Συμπεριληπτικής-Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης (ΣΟΣΕ)
Ανταποκρινόμεν@ στην όλο και αυξανόμενη ανάγκη για εκπαίδευση εκπαιδευτριών/-ών Σεξουαλικής Διαπαιδαγώγησης, υλοποιούμε μια σειρά σχετικών Διαδικτύων Εργαστηρίων.
Ο γενικότερος σκοπός των Εργαστηρίων είναι να ενισχύσει τις γνώσεις, να καλλιεργήσει δεξιότητες και στάσεις, να προσφέρει πρακτικά εργαλεία αλλά και πηγές αυτομόρφωσης και έμπνευσης, ώστε τα άτομα που θα συμμετέχουν να αισθάνονται καλά προετοιμασμένα για την υλοποίηση εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, προγραμμάτων, εργαστηρίων κ.α.
Ο απώτερος στόχος είναι να ενισχύσει την επένδυση της εμπειρίας αυτής στις εκπαιδευτικές πρακτικές τους καθώς επίσης και στην προσωπική και κοινωνική τους ζωή, στα ατομικά και συλλογικά όνειρά τους.
Μια ακόμη βασική επιδίωξη των Εργαστηρίων είναι να καλλιεργήσει στα συμμετέχοντα άτομα μηχανισμούς διαρκούς ενδοσκόπησης και την επίγνωση της ευθύνης ότι μέσα από τη δική τους προσπάθεια συνδιαμορφώνεται η συλλογική αφήγηση για τα φύλα και τη σεξουαλικότητα.
Η συνολική προσέγγιση είναι θετική προς τη σεξουαλικότητα και βασίζεται στα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα του παιδιού, καθώς και την ισότητα των φύλων
Αρχές, θεματικές, μέθοδοι, στόχοι …
Με διαρκή σύνδεση των θεματικών, των μεθόδων και των στόχων με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τα Δικαιώματα του Παιδιού, το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό, τον Τεχνικό Οδηγό της UNESCO για τη Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ) και τις οδηγίες του ΠΟΥ, θα εργαστούμε σε ένα δημοκρατικό, υποστηρικτικό περιβάλλον ασφάλειας, σεβασμού, μη βίαιης επικοινωνίας, ισότητας και συμπερίληψης σαν αυτό που χρειάζεται να δημιουργούμε στην τάξη. Θα επιχειρήσουμε να επανανοηματοδοτήσουμε ζητήματα όπως οι κυρίαρχοι λόγοι για τα φύλα και τη σεξουαλικότητα και οι δυναμικές επιβολής τους, οι νοηματικές διχοτομήσεις στις αρσενικές και θηλυκές πλευρές μας, η ντροπή, η ενοχή, οι φοβίες και η λογοκρισία της ερωτικής/σεξουαλικής επιθυμίας – όλα αυτά που μας απομακρύνουν από την επιθυμία μας, δημιουργούν εμπόδια στην κατανόηση και συμπερίληψη της ετερότητας και καθυστερούν τους μετασχηματισμούς που ονειρευόμαστε στο σχολείο και στην κοινωνία.
Πολλά από τα ζητήματα που διαπραγματεύεται η Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ) συνδέονται με ταυτίσεις και προκαταλήψεις που δια μέσου εσωτερικεύσεων κληρονομήσαμε από την οικογένεια και τις/τους προγόνους μας, αλλά και από την Ιστορία και την κουλτούρα, τα οποία ενδέχεται να οδηγούν σε συμπαγείς, άκαμπτους, μη συμπεριληπτικούς τρόπους επικοινωνίας, συχνά παρά τη θέλησή μας. Θα επιχειρήσουμε να συζητήσουμε για όλα αυτά, να τα δούμε από διαφορετικές οπτικές γωνίες, να αποδομήσουμε τους τρόπους οργάνωσής τους και να τα επανα-νοηματοδοτήσουμε διερευνώντας τις επιδράσεις τους στο παρόν το οποίο μπορεί να εμπλουτίζεται απεριόριστα όταν αξιοποιείται ο πολιτιστικός κρίκος με το παρελθόν.
Θα εργαστούμε επίσης, πάνω στις πολλαπλές πτυχές της σεξουαλικότητας, του έρωτα, του ερωτισμού και της απόλαυσης στη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, αφουγκραζόμενες/-οι όλες τις σεξουαλικές ταυτότητες να μεταφέρουν τα δικά τους νοήματα και να συν-διαμορφώνουν το λόγο περί σεξουαλικότητας.
Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων, η θεωρία παρουσιάζεται συνοπτικά και δίνονται πληροφορίες, ιδέες, προτάσεις και βιβλιογραφία για περαιτέρω μελέτη καθώς και παραδείγματα και καλές πρακτικές για την ενίσχυση του σχεδιασμού και της υλοποίησης προγραμμάτων ΣΟΣΕ. Η στόχευση είναι επίσης στη βιωματική γνώση, στην προσωπική ενδυνάμωση, στο ξεπέρασμα της ντροπής, στην ενίσχυση εσωτερικών μετασχηματιστικών διεργασιών για να διευρυνθούν οι μέθοδοι και οι στρατηγικές δημιουργίας χώρων όπου οι μαθήτριες/-ές θα αισθάνονται ασφάλεια αλλά και ενδιαφέρον να εκφράσουν και να συζητήσουν διαφορετικές απόψεις, ερωτήματα, ανησυχίες και εμπειρίες με αυθεντικό και δημιουργικό τρόπο, αλλά και με σεβασμό για κάθε ετερότητα.
Θα προτείνουμε σύγχρονες δημοκρατικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις και προσεγγίσεις μέσω της Τέχνης που εμπεριέχουν τη συνεργασία, τον ανοιχτό διάλογο και την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, ενοποιούν τη γνωσιακή μάθηση με τη μάθηση μέσω συναισθημάτων και εμπειριών και ενδυναμώνουν προς την κατεύθυνση της προσωπικής και κοινωνικής αλλαγής.
Αναγνωρίζοντας την περιπλοκότητα και την πολυθεματικότητα της σεξουαλικής εκπαίδευσης θα αντλήσουμε πληροφορίες από σχετικά επιστημονικά πεδία, όπως τις σύγχρονες θεωρίες των Σπουδών Φύλου, της Κοινωνιολογίας, της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, της Ψυχανάλυσης, της Ψυχολογίας, της Παιδαγωγικής, της Γλωσσολογίας, της Φιλοσοφίας, της Ιστορίας, της Βιολογίας, της Βιοηθικής, των Επιστημών της υγείας κ.α. εστιάζοντας στην εφαρμοσμένη διάστασή τους και τη διασύνδεση των θεωρητικών προσεγγίσεων με τη σύγχρονη εκπαιδευτική πράξη.
[1] Ο τρόπος που κατηγοριοποιούνται ορισμένες λεγόμενες “αποκλίνουσες”, σεξουαλικές πρακτικές, όπως ο σεξουαλικός σαδισμός και ο μαζοχισμός, καθώς και ο φετιχισμός, ως “παραφιλίες” και δυσλειτουργικές συμπεριφορές στο Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών (τέταρτη έκδοση), DSM-5, της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας (APA) και στη Διεθνή Στατιστική Ταξινόμηση των Ασθενειών και των Συναφών Προβλημάτων Υγείας (2013), του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (WHO), έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις σχετικά με τα διαγνωστικά κριτήρια, με τα οποία δεν συμφωνούν πολλοί επαγγελματίες που ενδιαφέρονται για τη μελέτη των “εναλλακτικών” σεξουαλικών πρακτικών.