Ήρεμη δύναμη
- Θέλουμε να μεγαλώσουμε τα παιδιά μας με αρχές. Αλλά δεν μας ακούν. Φωνάζουν. Κάνουν ό,τι θέλουν. Φωνάζουμε κι εμείς. Πόσο ακόμα θα κρατήσει αυτό; Κάθε μέρα και χειρότερα.
- Ο γιος μου χτυπάει την αδερφή του. Όταν του λέμε κάτι, μας βρίζει και απειλεί. Ο μπαμπάς του τον απειλεί ότι θα τον κλείσει σε κλινική. Αλλά αυτός δεν μας φοβάται.
- Η κόρη μου έχει μπλέξει με παρέες. Λέει ψέματα. Μας κλέβει. Μάλλον παίρνει και ναρκωτικά. Δεν μου μιλάει. Όταν πάω να της πω μια κουβέντα, κλειδώνεται στο δωμάτιό της. Ή εξαφανίζεται και γυρίζει νύχτα.
- Είμαι δασκάλα στην έκτη δημοτικού. Μια μαθήτριά μας στο σχολείο έχει γίνει στόχος από μια παρέα. Την κοροϊδεύουν και της πετάνε ρατσιστικά υπονοούμενα. Αν πω κάτι, όλοι κάνουν σαν να μην άκουσαν τίποτα. Αν το κάνω θέμα, όλοι θα πουν ότι γίνομαι υπερβολική.
- Έχουμε έναν μαθητή που το παίζει αρχηγός. Απειλεί και φοβερίζει τα άλλα παιδιά. Μια φορά έβρισε μια συνάδελφο. Δεχόμαστε παράπονα από παντού και δεν ξέρουμε τι να κάνουμε.
- …Είναι όλη μέρα με το κινητό. Ξενυχτάει. Το πρωί δεν ξυπνάει να πάει στο σχολείο. Αν της πούμε μια κουβέντα, φωνάζει ότι δεν έχουμε καμιά δουλειά να ασχολούμαστε με την προσωπική της ζωή.
Μη Βίαιη Αντίσταση |
(αποσπάσματα από το βιβλίο “Ήρεμη Δύναμη” του Haim Omer, με την άδεια του συγγραφέα) Το παιδί, όπως ένα πλεούμενο, όταν βρεθεί σε τρικυμία έχει ανάγκη από μια άγκυρα που δεν θα του επιτρέψει να χαθεί στα ανοιχτά μη μπορώντας να σταματήσει. Το παιδί χρειάζεται ένα πρόσωπο φροντίδας που θα είναι η άγκυρά του. Η άγκυρα δεν κατευθύνει το καράβι, είναι όμως εκεί για να το συγκρατήσει όταν χρειαστεί. Το να είσαι άγκυρα σημαίνει να επιτρέπεις στο παιδί να δρα αυτόνομα, αλλά να είσαι εκεί για να μην το αφήσεις να παρασυρθεί από την τρικυμία. Τι σημαίνει λοιπόν στην πράξη να είμαι η άγκυρα του παιδιού μου; Στο βιβλίο για την Ήρεμη Δύναμη, ο Χάιμ Ομέρ και οι συνεργάτες του απαντούν σ’ αυτήν την ερώτηση καταγράφοντας με κάθε λεπτομέρεια τη φιλοσοφία, τις πρακτικές και τις στρατηγικές που ακολουθούν κατά τη συνεργασία τους με γονείς και εκπαιδευτικούς. Επιμονή, αναβολή, και επανόρθωση
Οι τρεις αυτές φράσεις δείχνουν μια διαφορετική αντίληψη του χρόνου για τη νέα μορφή εξουσίας σε σχέση με την παραδοσιακή: Για πολλούς γονείς και δασκάλους, η ιδέα ότι η εξουσία μπορεί να βασιστεί στην επιμονή αντί στην άμεση επίδειξη δύναμης ακούγεται ανατρεπτική. Η κοινή πεποίθηση είναι ότι οι απαιτήσεις του ενήλικα θα πρέπει να ακολουθούνται από άμεση συμμόρφωση· κάθε καθυστέρηση θα σήμαινε έλλειμμα εξουσίας. Για τη νέα μορφή εξουσίας όμως η βασική ιδέα είναι ολότελα διαφορετική. Η εξουσία δεν χαρακτηρίζεται από την άμεση συμμόρφωση του παιδιού αλλά από την ακλόνητη επιμονή του αρχηγού. Η αρχή της αναβολής («Περίμενε να κρυώσει το σίδερο, για να το πιάσεις!») είναι ο δεύτερος παράγοντας που καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο ο νέος αρχηγός σχετίζεται με τον χρόνο. Μια από τις βασικές παραδοχές του παραδοσιακού αρχηγού ήταν ότι η τιμωρία πρέπει να επιβάλλεται αμέσως μετά από μια παράβαση. Για τον νέο αρχηγό ισχύει μια ολότελα διαφορετική θεώρηση: Η πιθανότητα να επανορθωθούν λάθη ή αρνητικές συμπεριφορές που προηγήθηκαν είναι η τρίτη διάσταση στο πώς ο αρχηγός αντιλαμβάνεται τον χρόνο. Γονείς και δάσκαλοι φοβούνται ότι το να παραδέχονται τα λάθη τους δίνει την εντύπωση ότι είναι αδύναμοι, πράγμα που παραχωρεί στο παιδί ένα αποφασιστικό πλεονέκτημα. Η προσκόλληση όμως στην αβάσιμη εικόνα ενός αλάθητου αρχηγού μπορεί να οδηγήσει σε παγίδες. Για παράδειγμα, όταν ο καθηγητής αρνείται να αναγνωρίσει ότι οι πληροφορίες που εντόπισε στο διαδίκτυο ένας μαθητής μπορεί να είναι αξιόπιστες, τότε ριψοκινδυνεύει τη δική του αξιοπιστία. Αντίθετα, στο πνεύμα της ήρεμης δύναμης, μπορεί να πει: «Ενδέχεται οι πληροφορίες που βρήκες να είναι καλύτερες. Θα το επιβεβαιώσω και θα σου πω!» Αναβάλλοντας την απάντηση και έχοντας την πρόθεση να διερευνήσει τα δεδομένα, ο καθηγητής απαλλάσσεται από την υποχρέωση να πάρει μια βεβιασμένη απόφαση. Η βούλησή του να εξετάσει τις πληροφορίες στο διαδίκτυο ενισχύει την υπεύθυνη στάση του. Είναι βέβαια ζωτικής σημασίας να επιστρέψει στην τάξη με τα αποτελέσματα της έρευνάς του: «Έλεγξα τους χτεσινούς ισχυρισμούς του Γιώργου και είδα ότι έχει δίκιο. Στην πορεία έμαθα και κάποια καινούργια πράγματα σε σχέση με το θέμα μας». Ο καθηγητής δείχνει έτσι ότι είναι ικανός να ακούσει τον μαθητή, να ελέγξει τα δεδομένα, να βελτιώσει τη δική του εκδοχή και να επεκτείνει τόσο τις δικές του γνώσεις, όσο και τις γνώσεις των μαθητών του. Εναλλακτικά, ο καθηγητής θα μπορούσε να ζητήσει από τον μαθητή να φέρει ο ίδιος στην τάξη τις πληροφορίες που συγκέντρωσε, μαθαίνοντάς του έτσι να αναλαμβάνει την ευθύνη όσων παραθέτει από τρίτες πηγές. Η αυθεντία του δασκάλου ως πηγή γνώσης δεν υπονομεύεται, επειδή η δομή της γνώσης σήμερα είναι διαφορετική σε σχέση με το παρελθόν. Στις μέρες μας, εκείνος που είναι αυθεντία σε κάποιον τομέα οφείλει να ενημερώνεται συνεχώς, αναγνωρίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο ότι οι πηγές γνώσης είναι ανεξάντλητες, όχι μόνο για τον ίδιο αλλά και για όλους. Με την προθυμία του να αφήνει περιθώριο στον μαθητή να παρουσιάσει δικά του ευρήματα, ο καθηγητής έδωσε ένα παράδειγμα προς μίμηση, ενώ παράλληλα επέδειξε ηγετική ικανότητα. Ο χρόνος που επένδυσε στο να ελέγξει αυτά τα ευρήματα δεν πήγε χαμένος. Πρόσφερε την ευκαιρία στους μαθητές να εμβαθύνουν σε σχέση με το θέμα και ο ίδιος εδραίωσε την επάρκειά του στο ολοένα μεταβαλλόμενο τοπίο της γνώσης. Το βιβλίο έχει μεταφράσει στα ελληνικά ο Δημήτρης Φιλοκώστας, Παιδοψυχίατρος & Οικογενειακός Θεραπευτής, Μεταφραστής & Επιστημονικός Επιμελητής του εξαιρετικού βιβλίου του Haim Omer για ένα νέο μοντέλο εξουσίας για την οικογένεια, το σχολείο, την κοινότητα που εμπεριέχει τόσο την αγάπη όσο και τη δύναμη. (Haim Omer) Σύντομο Βιογραφικό του Δημήτρη Φιλοκώστα: ο Δημήτρης Φιλοκώστας είναι Παιδοψυχίατρος και Οικογενειακός Θεραπευτής και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Είναι Ειδικός Ψυχικής Υγείας στο Παιδικό Χωριό SOS στο Πλαγιάρι. Συνεργάζεται με την Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας «Συν-ειρμός», στα Τρίκαλα. Πήρε το πτυχίο του στην Ιατρική Σχολή του Α.Π.Θ. Έχει ειδικευτεί στην Ψυχιατρική Κλινική Παιδιών & Εφήβων του Γ.Ν. «Γ. Παπανικολάου» και εκπαιδεύτηκε ως οικογενειακός θεραπευτής στο Ινστιτούτο Συστημικής Σκέψης και Ψυχοθεραπείας. Συμμετείχε στο European Summer School in Family Therapy, οργανωμένο από το Context (UPC KU Leuven, Belgium), με θέμα τη διαλογική προσέγγιση. Οι ιδέες του για τη θεραπεία πηγάζουν από τις αξίες του Δικτύου για τον Ανοιχτό Διάλογο, και εμπνέονται από την κριτική ματιά του Δικτύου για την Κριτική Ψυχιατρική. Έχει εκπαιδευτεί στις ιδέες και τις πρακτικές της Μη Βίαιης Αντίστασης (Foundation and Advanced Level στο Partnershipprojects UK). Κείμενα και συνεντεύξεις του έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά: Μετάλογος, Sunday Exclusive Family και Η Ζωή Πλαγίως. πηγή ανάκτησης του κειμένου :http://www.paidopsy.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=18 |