Διδακτικές προτάσεις με έναυσμα την Καταξιωτική Συστημική Διερεύνηση
Τον Νοέμβριο του 2021 εκπαιδευτικοί και μέλη ΕΕΠ του σχολείου μας επιμορφώθηκαν από το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Π.Ε. Λακωνίας «Δίαυλος» μέσω Βιωματικού Εκπαιδευτικού Εργαστηρίου βασισμένου στην Καταξιωτική Συστημική Διερεύνηση. Το συγκεκριμένο εργαστήριο έδωσε το έναυσμα για σχεδιασμό διδακτικών προτάσεων που ως στόχο είχαν να προβληματίσουν τους μαθητές και να τους ωθήσουν να ανιχνεύσουν τα όνειρα και τα αποθέματά τους, ώστε να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους και, δεδομένων και των ιδιαζουσών συνθηκών της υγειονομικής κρίσης, να τους οπλίσουν με αποφασιστικότητα και ελπίδα για το μέλλον.
Στην πρώτη διδακτική πρόταση αξιοποιήθηκε το ποίημα του Νίκου Καρούζου “Τα πουλιά δέλεαρ του Θεού“. Ο ποιητικός λόγος ( “Θα περάσουν αποπάνω μας όλοι οι τροχοί | στο τέλος |τα ίδια τα όνειρά μας θα μας σώσουν.”) αποτέλεσε οδηγό στην προσπάθεια να εκφραστούν δημιουργικά οι μαθητές/τριες και να νοηματοδοτήσουν τις προσπάθειες (δικές τους και των φορέων αγωγής και κοινωνικοποίησης) για πρόοδο και ευδοκίμηση, καθώς και την αισιοδοξία για έναν καλύτερο κόσμο (Νεοελληνική λογοτεχνία Γ΄ Γυμνασίου – Διδάσκων: Ιωάννης Κονδυλόπουλος).
Στη δεύτερη διδακτική πρόταση αξιοποιήθηκε το ποίημα του Σαρλ Μπωντλαίρ “Άλμπατρος“. Οι μαθητές/τριες, με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού Ιωάννη Κονδυόπουλου, προσέγγισαν το ποίημα όχι μόνο υπό το πρίσμα των στόχων της διδακτέας ύλης του μαθήματος της Λογοτεχνίας (κατανόηση περιεχομένου, αξιοποίηση εκφραστικών μέσων από τον ποιητή, ένταξη στα λογοτεχνικά ρεύματα της εποχής, σύγκριση των δύο μεταφράσεων του σχολικού εγχειριδίου), αλλά και, με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα ενάντια στον Ενδοσχολική Βία, μέσω των φύλλων εργασίας σχολίασαν τις κακοποιητικές συμπεριφορές και τα κίνητρα των πρωταγωνιστών του ποιήματος, αλλά και, κατ΄ επέκτασιν, όσων με τη συμπεριφορά τους ταπεινώνουν τους συνανθρώπους τους.
Η συγκεκριμένη διδακτική προσέγγιση προσέλαβε, κατά την επόμενη διδακτική ώρα του μαθήματος της Λογοτεχνίας, διεπιστημονικό χαρακτήρα, καθώς υπήρξε συνδιδασκαλία του ποιήματος με την εκπαιδευτικό Γαλλικής γλώσσας του σχολείου κυρία Χαριτίνη Αραπάκη. Δόθηκε έτσι η δυνατότητα στους μαθητές/τριες να προσεγγίσουν το ποίημα στη γλώσσα που γράφτηκε, να αισθανθούν τη μουσικότητά του, αλλά και να ενημερωθούν περαιτέρω για τον ίδιο τον ποιητή, το πνευματικό κλίμα και τις πολιτισμικές συνθήκες μέσα στις οποίες δημιουργήθηκε το ποίημα αυτό. (Για να διαβάσετε περισσότερα για τη συγκεκριμένη δράση, πατήστε εδώ.)
(Για την Καταξιωτική Συστημική Διερεύνηση, βλ. ενδεικτικά: Ηλίας Γκότσης, Η Γραμματική των Αποθεμάτων: Η αξιοποίηση της Καταξιωτικής Συστημικής Διερεύνησης για τη σύνδεση με τα αποθέματα, τις ανάγκες, τις επιθυμίες και τα όνειρα των ανθρώπων. Αθήνα: Αρμός).