Έλενα Σκαρπίδου

Είμαι εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τα τελευταία 30 χρόνια και από το 2003, συντονίζω ομάδες εφήβων με θέμα «Σεξουαλική Αγωγή – Έμφυλες Σχέσεις», στα πλαίσια των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας.
Στόχος μου είναι η προώθηση των δικαιωμάτων που σχετίζονται με τη σεξουαλική και αναπαραγωγική υγεία και την προστασία των μαθητριών/-ών, καθώς οι διακρίσεις, το στίγμα και άλλες παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων εξακολουθούν να είναι συνηθισμένες και να επηρεάζουν σημαντικά τη σωματική και ψυχική τους υγεία. Πιστεύω ότι είναι εξαιρετικά αναγκαίο να διδάσκουμε στο σχολείο το σεβασμό για την ετερότητα, για το άλλο άτομο ως υποκείμενο που διαφέρει από τον εαυτό μας γιατί διαθέτει τη δική του σκέψη.
Από το 1982 έως σήμερα έχω συμμετάσχει σε ομάδες αυτομόρφωσης και ακτιβιστικές ομάδες σε ζητήματα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (φεμινισμός, ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, αλληλεγγύη σε πρόσφυγες, επανοικειοποίηση της υγείας), προστασίας του περιβάλλοντος κ.α.
Είμαι μέλος και υπεύθυνη του Τομέα Εκπαίδευσης του Πολύχρωμου Σχολείου, ΜΚΟ -με μέλη από το χώρο της εκπαίδευσης, της ψυχικής υγείας και των κοινωνικών επιστημών- που αναδεικνύει το θέμα των διακρίσεων γύρω από ζητήματα Σεξουαλικού Προσανατολισμού, Ταυτότητας Φύλου, Έκφρασης Φύλου και Χαρακτηριστικών Φύλου στην εκπαίδευση. http://rainbowschool.gr/
Έχω μακρόχρονη εμπειρία στο συντονισμό ομάδων και στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών βιωματικών εργαστηρίων και εκπαιδευτικών παιχνιδιών και θεωρώ ότι είναι θέμα ανθρωπισμού να προωθείται η συμπερίληψη σε κάθε ευκαιρία.
Έχω συμμετάσχει ως εκπαιδεύτρια/συντονίστρια σε σχολές γονέων και επιμορφώσεις εκπαιδευτών/-τριών και εκπαιδευτικών σε θέματα που αφορούν την Σεξουαλική Εκπαίδευση, τις Έμφυλες Σχέσεις, τον ομοφοβικό/τρανσφοβικό εκφοβισμό και τα ΛΟΑΤΚΙ δικαιώματα στο σχολείο.
Έχω συμμετάσχει, μέσω του Πολύχρωμου Σχολείου, στη συγγραφική ομάδα του Ευρωπαϊκού έργου HOMBAT, το οποίο στοχεύει στην αντιμετώπιση της ομοφοβίας και τρανσφοβίας στα σχολεία, στη συγγραφική ομάδα του Ευρωπαϊκού έργου GEM, το οποίο στοχεύει στην αντιμετώπιση της έμφυλης βίας, καθώς και στην ομάδα συγγραφής του εκπαιδευτικού εργαλείου του ΟΚΑΝΑ, «Το σχολείο που μας χωράει», ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών για την καταπολέμηση του αποκλεισμού στη σχολική κοινότητα.
Η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση αποτελούν βασικά στοιχεία της δουλειάς μου στο σχολείο και στον ακτιβισμό.
Έχω κατά καιρούς, εργαστεί ως αρθρογράφος και αρχισυντάκτρια σε περιοδικά free press.
Έχω μεταφράσει από τα αγγλικά το βιβλίου, «Το πλουσιόπαιδο και άλλες ιστορίες», Francis-Scott Fitzerald, εκδόσεις Ερατώ.
Τέλος είμαι μέλος της World Association for Sexual Health
Με εκφράζει πολύ η παρακάτω φράση του Άρθουρ Καίσλερ: “Τρία πάθη, απλά, αλλά κατακλυσμιαία, εξουσιάζουν τη ζωή μου: η λαχτάρα για αγάπη, η αναζήτηση της γνώσης και η ανυπόφορη θλίψη για τα βάσανα του ανθρώπινου είδους”.
Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα…
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Όνομα: Ελένη Σκαρπίδου
Ημερ/νία γέννησης: 23/08/1963
Τηλέφωνο: 6944510403
E-mail: elskarpidou@yahoo.gr
Facebook: Elena Skarpidou https://www.facebook.com/profile.php?id=100000909337931
Sexual education: https://www.facebook.com/pages/Sexualeducation/163197173867935
ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑ
2020 Συμμετοχή ως μέντορας στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο “Human Rights for Beginners”, στα πλαίσια της καμπάνιας “Free to Speak -Safe to learn” Democratic Schools for All, του Συμβουλίου της Ευρώπης
New Wrinkle, Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Γραφείο Εθνικού Εισηγητή για την Καταπολέμηση της Εμπορίας Ανθρώπων, Υπουργείο Εξωτερικών, Συμβούλιο της Ευρώπης
2019 Συμμετοχή στην ομάδα εργασίας με στόχο την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού πρόληψης, «Το Σχολείο που μας χωράει. Ευαισθητοποίηση και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών στην πρόληψη των διακρίσεων και του αποκλεισμού με άξονα την ταυτότητα, τα χαρακτηριστικά – έκφραση φύλου και τον ερωτικό/σεξουαλικό προσανατολισμό».
Οργανισμός κατά των ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ), Πολύχρωμο Σχολείο
2018-2020 Συμμετοχή στη συγγραφική ομάδα στο Ευρωπαϊκό έργο Gender Equality Maters (GEM), το οποίο στοχεύει στην αντιμετώπιση των έμφυλων στερεότυπων και έμφυλης βίας στα σχολεία στην Ελλάδα, Ολλανδία, Ιταλία, Ισπανία και Ιρλανδία.
Κέντρο Μέριμνας Οικογένειας και Παιδιού (ΚΜΟΠ), Πολύχρωμο Σχολείο
2017-2019 Συμμετοχή στη συγγραφική ομάδα στο Ευρωπαϊκό έργο Combating HOMophoBic And Transphobic bullying in schools (HOMBAT), το οποίο στοχεύει στην αντιμετώπιση της ομοφοβίας και τρανσφοβίας στην Ελλάδα, στην Κύπρο και στη Λιθουανία μέσω της προώθησης και ενίσχυσης της πρόληψης και αντιμετώπισης του ομοφοβικού και του τρανσφοβικού εκφοβισμού στα σχολεία. Κέντρο Μέριμνας Οικογένειας και Παιδιού (ΚΜΟΠ), Πολύχρωμο Σχολείο
1987-2020 Εκπαιδευτικός σε δημόσια σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο Άργος, Ναύπλιο, Αθήνα και Χαλκίδα
2003-2020 Συντονισμός ομάδων Αγωγής Υγείας με θέμα «Σεξουαλική Αγωγή –Διαφυλικές Σχέσεις» με μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου, στα πλαίσια των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας
2017 Τακτικό μέλος και υπεύθυνη του Τομέα εκπαίδευσης του Πολύχρωμου Σχολείου, ΜΚΟ από το χώρο της εκπαίδευσης, της ψυχικής υγείας και των κοινωνικών επιστημών που αναδεικνύει το θέμα των διακρίσεων γύρω από ζητήματα Σεξουαλικού Προσανατολισμού, Ταυτότητας Φύλου, Έκφρασης Φύλου και Χαρακτηριστικών Φύλου. http://rainbowschool.gr/
2014-2016 Ερευνητικές Εργασίες στην Α΄ γυμνασίου, στα πλαίσια του διδακτικού αντικειμένου, «Σχολική και Κοινωνική Ζωή (ΣΚΖ)», με θέμα, «Μεγαλώνοντας σαν κορίτσι – Μεγαλώνοντας σαν αγόρι», που αφορούσε τις έμφυλες διακρίσεις κατά τη διάρκεια της διαπαιδαγώγησης των παιδιών στην οικογένεια, στο σχολικό περιβάλλον και στην κοινωνία.
2001-2003 Συντονισμός ομάδων Αγωγής Υγείας του προγράμματος «Στηρίζομαι στα πόδια μου» με μαθητές και μαθήτριες του Γυμνασίου, στα πλαίσια των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας
Κέντρο Πρόληψης & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας ΠΕ Ευβοίας
2000- 2012 Αρθρογραφία, αρχισυνταξία σε περιοδικά και εφημερίδες
1995 Μετάφραση από τα αγγλικά του βιβλίου, «Το πλουσιόπαιδο και άλλες ιστορίες», Francis-Scott Fitzerald, εκδόσεις Ερατώ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
2018 Συμμετοχή στο «HOMBAT Workshop for the transfer of knowledge and know-how» (3 ημέρες)
School of International Training/World Learning Inc., Άμστερνταμ, Ολλανδία
Global Alliance for LGBT Education (GALE)
2017- 2018 Παρακολούθηση Προγράμματος Συμπληρωματικής εξ αποστάσεως Εκπαίδευσης (e-learning) στο εκπαιδευτικό αντικείμενο, «Φιλοσοφία και Σεξουαλικότητα» (4 μήνες)
Κέντρο Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Δια Βίου Μάθησης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.)
2017 Επιμορφωτικό πρόγραμμα, «Ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε θέματα διακρίσεων και ισότητας φύλων»
Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ), Υπουργείο Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων και Κέντρου Ερευνών για θέματα Ισότητας και του Ινστιτούτο Επιμόρφωσης (ΙΝ.ΕΠ.)
2003-2004 Επιμόρφωση σε θέματα ισότητας των φύλων, στο πλαίσιο του έργου «Ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών και παρεμβατικά προγράμματα για την προώθηση της ισότητας».
Διοργάνωση Κ.ΕΘ.Ι σε συνεργασία με το ΥΕΠΘ (ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ: Άξονας 4.1- Ενέργεια 4.1.1-Κατηγ. Πράξης 4.1.1.α)
1999 Σεμινάριο επιμόρφωσης Εκπ/κών με θέμα: «Κοινωνική – πολιτιστική και ψυχική υγεία του εφήβου», διάρκειας (40 ώρες)
Διοργάνωση, ΕΠΕΑΕΚ 1.1. στ. 2
1981-1987 Πτυχίο Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (βαθμός: Λίαν καλώς)
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
2018-2019 Εκπαιδευτική δράση πάνω στο υλικό «Ημερολόγιο Εκπαιδευτικού»
(8 ώρες)
Κέντρο Πρόληψης & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας ΠΕ Ευβοίας, OKANA
2018 12ο Συνέδριο της Ε.Ψ.Ε. με θέμα «Φύλο, γένος, αμφιφυλίες»
Ελληνική Ψυχαναλυτική Εταιρεία
2018 Επιμορφωτικό βιωματικό σεμινάριο, «Τεχνικές θεάτρου και βιωματικής μάθησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα θέματα προσφύγων» (12 ώρες)
Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα
2018 Ημερίδα, «Καλές πρακτικές για ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού και των σχέσεων στο σχολείο και την τάξη», εισηγήτρια Δρα Εύα Μαντζουράνη,
2ο ΠΕΚ Αθήνας
2018 Ημερίδα, «Φύλο και Εκπαίδευση»
Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων
2017 Workshop, «Σχεδιάζοντας μια Βιωματική Εμπειρία. Η εμπειρία του Δημοτικού Σχολείου Φουρφουρά» (Άγγ. Πατσιάς)
Διοργάνωση Meet your Future
2017 Εκπαιδευτική ημερήσια συνάντηση, «Ενδοσχολική βία και Εκφοβισμός: Η ελληνική πραγματικότητα, ο ρόλος του σχολείου και το cyberbullying – Τι είναι bullying και πώς αντιμετωπίζεται»
Π.Ο.Δ.Π. Δ.Ε. Ευβοίας
2016 Εργαστήριο χοροθεραπείας, «Εισαγωγή στη χοροκινητική θεραπεία».
Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων της Δ.Δ.Ε. Ευβοίας
2010, 2012, 2014 Ημερίδες με θέμα το Σχολικό εκφοβισμό.
Διοργάνωση ΥΠΘ και Περιφερειακή Διεύθυνση Στ. Ελλάδας
2010 Ημερίδα, «Ψυχοπαθολογία της εφηβικής ηλικίας».
Διοργάνωση, Ελληνική Εταιρεία για την Προαγωγή της Ψυχιατρικής και των συναφών επιστημών
2010 Εκπαιδευτική συνάντηση, «Επικοινωνία και Σεξουαλικότητα».
Δ.Π.Εκπ/σης Ν. Ευβοίας.
2006 Διήμερο επιμορφωτικό σεμινάριο, «Διαφυλικές σχέσεις και Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση».
Δ. Δ.Εκπ/σης Ν. Ευβοίας
2005 Ημερίδα, «Εφηβεία, Διαφυλικές σχέσεις και οικογενειακός προγραμματισμός»
Δ. Δ.Εκπ/σης Ν. Ευβοίας
1999-2001 Βιωματικά σεμινάρια στο πλαίσιο στήριξης των εκπαιδευτικών που εφαρμόζουν προγράμματα πρόληψης της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών. Εκπαιδευτικό υλικό, «Στηρίζομαι στα πόδια μου» (6 ημέρες)
Κέντρο Πρόληψης & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας ΠΕ Ευβοίας
ΑΛΛΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ
-Γνώσεις Αγγλικής γλώσσας (C2)
-Γνώσεις Γαλλικής γλώσσας (Α2)
-Γνώσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών:
Πιστοποίηση δεξιοτήτων και γνώσεων στις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών Α’ Επιπέδου (Απόφαση Γ.Γ.Υπ. Παιδείας Δ.Δ.Μ.Θ./Ο.ΕΠ.ΕΚ. 1459/14.10.2011)
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑ ΩΣ ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ/ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ
2019- 2020 Εισηγήτρια σε επιμορφώσεις στελεχών πρόληψης του ΟΚΑΝΑ στο εκπαιδευτικό υλικό πρόληψης, «Το Σχολείο που μας χωράει. Ευαισθητοποίηση και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών στην πρόληψη των διακρίσεων και του αποκλεισμού με άξονα την ταυτότητα, τα χαρακτηριστικά – έκφραση φύλου και τον ερωτικό/σεξουαλικό προσανατολισμό».
Οργανισμός κατά των ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ), Πολύχρωμο Σχολείο
2019 Εισηγήτρια σε ημερίδα με θέμα, «Σεξουαλική Εκπαίδευση στην Ελλάδα
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Ίδρυμα Ωνάση
2019 Συντονίστρια σε εργαστήριο με τίτλο, «Παράθυρα και Καθρέφτες στην εκπαίδευση», στα πλαίσια του Μήνα Εφηβείας
Εκδόσεις Πατάκης
2019 Εισηγήτρια εργαστηρίου με τίτλο, «Ευαισθητοποίηση με στόχο τις ενεργές παρεμβάσεις σε ΛΟΑΤΚΙ ζητήματα» στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ψυχολογία» (Χειμερινό Ακαδημαϊκό Εξάμηνο 2019-2020)
Τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
2019 Εισηγήτρια στην επιστημονική Διημερίδα «Έμφυλες διακρίσεις, ταυτότητα φύλου και σεξουαλικότητα: Η συμπεριληπτική εκπαίδευση ως πολιτική πρόληψης του σχολικού αποκλεισμού»
Οργανισμός κατά των ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ)
2018-2019 Εκπαιδεύτρια του Ευρωπαϊκού έργου Combating HOMophoBic And Transphobic bullying in schools (HOMBAT), το οποίο στοχεύει στην αντιμετώπιση της ομοφοβίας και τρανσφοβίας στην Ελλάδα, στην Κύπρο και στη Λιθουανία μέσω της προώθησης και ενίσχυσης της πρόληψης και αντιμετώπισης του ομοφοβικού και του τρανσφοβικού εκφοβισμού στα σχολεία. Κέντρο Μέριμνας Οικογένειας και Παιδιού (ΚΜΟΠ), Πολύχρωμο Σχολείο
2018 Εισηγήτρια σε Διημερίδα με θέμα, «Ευαισθητοποίηση για μια συμπεριληπτική εκπαίδευση σε ζητήματα Σεξουαλικού Προσανατολισμού, Ταυτότητας Φύλου και Χαρακτηριστικών Φύλου»
Δ.Δ.Εκπ/σης Α΄ Αθηνών, Πολύχρωμο Σχολείο
2017 Εισηγήτρια σε επιμορφωτική εκδήλωση για γονείς με θέμα, «Μεγαλώνοντας αγόρι, Μεγαλώνοντας κορίτσι – Ο ρόλος της οικογένειας».
Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων της Δ.Δ.Εκπ/σης Ν. Ευβοίας και 5ο Γυμνάσιο Χαλκίδας, στο πλαίσιο της Θεματικής Εβδομάδας
2017 Εισηγήτρια σε Διήμερο Συνέδριο, «Καλές πρακτικές για την διαμόρφωση συμπεριληπτικού σχολικού πλαισίου πάνω σε θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας φύλου, έκφρασης φύλου και χαρακτηριστικών φύλου».
Πολύχρωμο Σχολείο σε συνεργασία με το Σύλλογο Διδασκόντων 66ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών
2015, 2016 Συνδιοργανώτρια και Εισηγήτρια σε σεμινάριο με θέμα, «Τα φύλα στην Εκπαίδευση», Χαλκίδα και Ψαχνά Ευβοίας.
Δ.Δ.Εκπ/σης Ν. Ευβοίας και Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων της Δ.Δ.Εκπ/σης Ν. Ευβοίας
2015, 2016 Συντονίστρια σε βιωματικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,με θέμα: «Η γραφή ως εργαλείο για την κατανόηση του εαυτού»,
Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων της Δ.Δ.Εκπ/σης Ν. Ευβοίας
2014 Συντονίστρια σε βιωματικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς με θέμα: «Υφαίνοντας και Ξε-υφαίνοντας τα φύλα μέσα στην τάξη»,
Δ.Δ.Εκπ/σης Ν. Ευβοίας
2014 Εισηγήτρια στην εκδήλωση με θέμα: «Μεγαλώνοντας αγόρι, μεγαλώνοντας κορίτσι».
Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων της Δ.Δ.Εκπ/σης Ν. Ευβοίας
2011, 2013 Συντονίστρια σε δύο βιωματικά σεμινάρια με θέματα αντίστοιχα, «Ανθρώπινη Σεξουαλικότητα – ΣΜΝ-Προφυλάξεις» και «Έμφυλες Σχέσεις – Έμφυλη βία».
Διοργάνωση Σώμα Ελλήνων Προσκόπων Χαλκίδας
2014, 2015, 2016 Συντονίστρια σε Εργαστήρια Ενδοσκοπικής Γραφής ενηλίκων (6μήνες)
Διοργάνωση «Καθρέφτης», Κέντρο τεχνών και ιδεών, Χαλκίδα
2012-2013 Συντονίστρια και εισηγήτρια σε Σχολή Γονέων με θέμα: «Διαφυλικές σχέσεις και εφηβεία» (16 ώρες)
Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων της Δ.Δ.Εκπ/σης Ν. Ευβοίας
2011 Εισηγήτρια σε βιωματικό σεμινάριο με θέμα: «Σεξουαλική Αγωγή – Επικοινωνία και απενοχοποίηση» (15 ώρες)
Δ.Δ.Εκπ/σης Ν. Ευβοίας
ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
Δεξιότητες επικοινωνίας
▪ Η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο της εργασίας μου ως εκπαιδευτικός, εκπαιδεύτρια και ακτιβίστρια
Οργανωτικές / διαχειριστικές δεξιότητες
▪ Εμπειρία στην εργασία με ομάδες σε εκπαιδευτικά και ακτιβιστικά περιβάλλοντα
▪ Δυνατότητα διοργάνωσης εργαστηρίων με βιωματικές και αναστοχαστικές μεθόδους
▪ Δυνατότητα καθορισμού σαφών και εφικτών στόχων και παρακολούθησης συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος
Δεξιότητες που σχετίζονται με την εργασία
▪ Εργασία με ομάδες: Εκπαιδεύτρια τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης – RSE (Σχέσεις και Σεξουαλική Εκπαίδευση)
▪ Κοινωνικός Ακτιβισμός κλπ. (Ομάδες γονέων, εργαστήρια εκπαιδευτικών, εργαστήρια προσφύγων, προγράμματα RSE (Σχέσεις και Σεξουαλική Εκπαίδευση) για νέες/-ους, φεμινιστικές ομάδες, ομάδες υπεράσπισης LGBTQI + δικαιωμάτων και δικαιωμάτων του ανθρώπου, ομάδες για την προστασία του περιβάλλοντος και για την επανοικειοποίηση της υγείας κ.λπ.)
▪ Διαπολιτισμικές δεξιότητες: εμπειρία στην εργασία με πρόσφυγες
Αλλα:
Ενδιαφέρον για τη μελέτη της Ψυχαναλυτικής Θεωρίας
Εμπειρία στην ενδοσκοπική γραφή με σκοπό την αυτογνωσία και την προσωπική ανάπτυξη