η επιστήμη της γιόγκα

  • από
Featured Video Play Icon

Στα αρχαία χρόνια οι γιόγκι της Ινδίας αντιληφθήκανε ότι η στάση του σώματος επηρεάζει
άμεσα την κατάσταση ενός ατόμου.
Πιστεύανε ότι μικροσκοπικά κανάλια με την ονομασία nadis υπάρχουν μέσα στο
ανθρώπινο σώμα μεταφέροντας μια ενέργεια την οποία αποκάλεσαν prana (ζωτική
ενέργεια). Ισχυριστήκανε ότι εάν αυτά τα κανάλια μπορούσαν να διατηρηθούν
ευθυγραμμισμένα, η ροή της ζωτικής ενέργειας θα ήταν ομαλή και απρόσκοπτη
συμβάλλοντας στη γενική υγεία του ατόμου το οποίο θα λειτουργούσε σαν μια
«καλολαδωμένη μηχανή».
Όταν αυτά τα κανάλια παρεμποδίζονται στη λειτουργία τους τότε η ζωτική ενέργεια
συσσωρεύεται και την αισθανόμαστε σαν πίεση. Η χρησιμότητα της γιόγκα είναι να
αντιμετωπίσει αυτή την εσφαλμένη ευθυγράμμιση και να φέρει το σώμα στη φυσική του
κατάσταση.
Οι γιόγκι θεωρούσαν ότι το σώμα και ο νους δεν είναι ξεχωριστές οντότητες αλλά ένα
ενιαίο συνεχές που αλληλοεπιδρούσε, έτσι ώστε εάν το σώμα διατηρείτο ενεργειακά
ισορροπημένο τότε θα ακολουθούσε και ο νους. Αλλά γιατί το χρειαζόμαστε αυτό;
Χρόνια κακή στάση του σώματος μέσω του τρόπου που καθόμαστε μπροστά από τον
υπολογιστή, την τηλεόραση και άλλες σωματικές κακές συνήθειες, έχουν φέρει εκτός
ισορροπίας το σώμα. Θα μπορούσε η παρατήρηση της σωματικής μας στάσης να είναι ένας
αρχικός τρόπος αντιμετώπισης αυτής της τάσης; Σύμφωνα με την δυτική επιστήμη η
απάντηση είναι ναι.
Επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι το να καθόμαστε ευθυτενείς μας κάνει να
ανακαλούμε θετικές αναμνήσεις εν αντιθέσει με αρνητικές και έχει σαν αποτέλεσμα να
αισθανόμαστε θετικά συναισθήματα. Επίσης, ενισχύει την αυτοπεποίθηση.
Η ευθυτενής όρθια στάση αυξάνει τα επίπεδα τεστοστεστόνης και μειώνει την κορτιζόλη η
οποία είναι γνωστή σαν η ορμόνη του στρες. Αυτό μπορεί να επιτυγχάνεται διότι η γιόγκα
ισχυρίζεται, ότι μερικές σωματικές στάσεις της, γνωστές και σαν asanas, επηρεάζουν τη
καλή λειτουργία των εσωτερικών σωματικών οργάνων. Θα μπορούσε έτσι η ανεμπόδιστη
ροή ενέργειας να μας κάνει να αισθανόμαστε: ότι «στεκόμαστε καλά μέσα στο σώμα μας»,
να ηρεμεί ένα νου που «τρέχει συνέχεια» και να μας γεμίζει ενέργεια; Είναι και αυτή μια
άλλη περιοχή κοινού ενδιαφέροντος που οι γιόγκι και οι επιστήμονες συμφωνούν;
Μια άλλη ξεχωριστή περιοχή μελέτης της γιόγκα είναι η αναπνοή. Γνωρίζετε ότι
αναπνέουμε περίπου 23.000 αναπνοές κατά τη διάρκεια μιας ημέρας. Για τους

περισσότερους από εμάς αυτές είναι ρηχές θωρακικές αναπνοές που συνήθως
περιλαμβάνουν τους μεσοπλεύριους μύες ιδιαίτερα εάν είμαστε στρεσαρισμένοι. Αυτού
του είδους η αναπνοή ωχριά σε σύγκριση με τη διαφραγματική αναπνοή την οποία η γιόγκι
αποκαλούν pranayama. Βέβαια, δεν αναπνέετε αέρα μέσα στο στομάχι σας αλλά είναι το
διάφραγμα που ενεργοποιείται και όχι οι θωρακικοί μύες. Αυτό το είδος αναπνοής δεν
βελτιώνει μόνο τη καλή λειτουργία των πνευμόνων, και τη σωματική στάση αλλά
επηρεάζει θετικά το πνευμονογαστρικό νεύρο (vagus nerve), το οποία με τη σειρά του
ενεργοποιεί το παρασυμπαθητικό σύστημα επιφέροντας την απόκριση χαλάρωσης
(relaxation response), δηλαδή μας βοηθά να χαλαρώσουμε. Αυτό είναι ένδειξη μιας
δυνατής σχέσης μεταξύ των αναπνευστικών μοτίβων και του νευρικού συστήματος.
Τέλος, ενώ η κοινωνία μας θεωρεί ότι η ψυχική υγεία περιορίζεται κατά κύριο λόγο στις
εγκεφαλικές λειτουργίες, οι φίλοι μας οι γιόγκι από τα παλιά χρόνια είχαν πει ότι ο νους
και το σώμα είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι. Έτσι, η πρακτική της γιόγκα, δηλαδή ή επίγνωση
μέσω των σωματικών στάσεων (asanas) ή της αναπνοής φαίνεται να έχουν βαθιά επίδραση
στη κατάσταση της ύπαρξής μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *