ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ σε Διαδικτυακό Εργαστήριο Συμπεριληπτικής-Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης (ΣΟΣΕ)
“Don’t Forget the Good Stuff!
Σεξουαλικη Απολαυση: Ο ξεχασμένος κρίκος που ενώνει τη Σεξουαλική και Αναπαραγωγική Υγεία με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
Για γονείς/κηδεμόνες & επαγγελματίες της εκαπίδευσης και της ψυχικής υγείας
…………………………………………………………………………………………………………………………..
Κυριακή, 8 Δεκεμβρίου 2024, 10.30π.μ. – 1.30μ.μ.
Συντονίστρια: Elena Skarpidou σε συνεργασία με τις ΣΥΝΗΧΗΣΕΙΣ – ΚΕ.ΣΥ.ΚΕ.ΨΥ. ΚΕΝΤΡΟ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ https://synixiseis.gr/
Κάθε Εργαστήριο είναι αυτόνομο και μπορείτε να επιλέγετε ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες σας.
Σύντομη περιγραφή του Εργαστηρίου
Ο πρωταρχικός στόχος της Σεξουαλικής Εκπαίδευσης είναι η ενίσχυση της ικανότητας κάθε ατόμου να επιτυγχάνει και να διατηρεί σεξουαλική υγεία και ευημερία, καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του. Η Σεξουαλική Υγεία, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), συμπεριλαμβάνει την ύπαρξη ευχάριστων και ασφαλών σεξουαλικών εμπειριών, ελεύθερων από εξαναγκασμούς, διακρίσεις και βία.
Παραδοσιακά ωστόσο, η σεξουαλική εκπαίδευση έχει επικεντρωθεί στους πιθανούς κινδύνους της σεξουαλικότητας, όπως η ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη, οι ΣΜΛ και η σεξουαλική βία. Εξ αιτίας αυτών των μύθων που κατασκευάζουν μια κοινωνικά αρνητική προσέγγιση της σεξουαλικότητας, υπάρχει μια τάση από τα ενήλικα άτομα (κηδεμόνες, εκπαιδευτικούς, ειδικούς ψυχικής υγείας) να εστιάζουν στους κινδύνους αποσιωπώντας πληροφορίες, υπερβάλλοντας και εκφοβίζοντας με αποτέλεσμα συχνά να χάνουν την αξιοπιστία τους. Αυτή η αρνητική προσέγγιση είναι συχνά τρομακτική για τα παιδιά και τα νεαρά άτομα: επιπλέον, δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους για πληροφορίες και δεξιότητες και σε πολλές περιπτώσεις, απλώς δεν έχει καμία σχέση με τη ζωή τους.
Με αυτή τη δυσανάλογη εστίαση στις αρνητικές συνέπειες του σεξ όμως, χάνονται ευκαιρίες για την προώθηση της ενδυνάμωσης των νεαρών ατόμων, της ισότητας των φύλων και των σεξουαλικών δικαιωμάτων. Επιπλέον, η στόχευση μόνο στην πρόληψη αρνητικών αποτελεσμάτων δεν επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών των παιδιών σε όλα τα αναπτυξιακά στάδια και δεν διευκολύνει την ανάπτυξη της σεξουαλικής ταυτότητας ούτε δίνει τη δυνατότητα οικοδόμησης των δεξιοτήτων που απαιτούνται για την αποτελεσματική επικοινωνία των σεξουαλικών αναγκών και της έκφρασης των επιθυμιών.
Ως εκ τούτων, συστήνεται μια προσέγγιση θετική προς τη σεξουαλικότητα και τη σεξουαλική απόλαυση, ρεαλιστική και όχι εστιασμένη στους κινδύνους (sex positivity). Μια προσέγγιση που θα επιβεβαιώνει την ποικιλομορφία της επιθυμίας, ώστε όλα τα άτομα να νιώθουν υπερήφανα για τη μοναδικότητά τους, θα πυροδοτεί τη φαντασία και τη δημιουργικότητα και θα καλλιεργεί τη σεξουαλική αυτενέργεια (sexual agency).
Κατά τη διάρκεια του Εργαστηρίου θα εμβαθύνουμε στην έννοια της σεξουαλικής απόλαυσης και τους μύθους που τη συνοδεύουν, πώς αυτή συνδέεται με τις κοινωνικές και προσωπικές μας πεποιθήσεις και πώς μπορούμε να την ενσωματώσουμε με θετικό τρόπο στη γλώσσα και στις παρεμβάσεις μας.
Για περισσότερα διαβάστε τη «Διακήρυξη για τη Σεξουαλική Ευχαρίστηση» της Παγκόσμιας Ένωσης για τη Σεξουαλική Υγεία (World Association for Sexual Health, WAS)
………………………………………………………………….
Η αίτηση συμμετοχής υποβάλλεται ηλεκτρονικά: https://forms.gle/4gTWGtsKDcRLr2qTA
Κόστος συμμετοχής : 30 ευρώ
(τα άτομα που έχουν παρακολουθήσει προηγούμενα Εργαστήρια και έχουν συμπληρώσει την αίτηση συμμετοχής, μπορούν να στείλουν μόνο ένα e-mail στο οποίο θα δηλώνουν τη συμμετοχή τους)
Πληροφορίες: τηλ. 6944510403 – sexualeducationgr@gmail.com
- Θα δοθεί υποστηρικτικό υλικό
- Δεν απαιτείται κάποια προηγούμενη εκπαίδευση
- Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας
Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ!
………………………………………………………………………………..
Το Διαδικτυακό Εργαστήριο απευθύνεται:
- Σε γονείς, κηδεμόνες
- σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων που επιθυμούν να εμβαθύνουν στον τομέα της Σεξουαλικής Εκπαίδευσης παιδιών και εφήβων, υλοποιούν τη Σεξουαλική Εκπαίδευση στο πλαίσιο του μαθήματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα» ή εισάγουν σχετικές θεματικές στις εκπαιδευτικές πρακτικές τους.
- σε πτυχιούχους και φοιτήτριες/-ές τμημάτων ψυχολογίας, παιδαγωγικής, καθηγητικών σχολών, θεατρικών σπουδών και τμημάτων ανθρωπιστικών επιστημών,
- σε ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και παιδαγωγούς που φροντίζουν παιδιά και νεαρά άτομα σε κοινωνικές δομές ευάλωτων πληθυσμών
- σε στελέχη εκπαίδευσης και γενικότερα σε άτομα που σχεδιάζουν εκπαιδευτικές πολιτικές και συναφή προγράμματα
…………………………………………………………………………………………………………………………
Περισσότερα για τη φιλοσοφία, τις αρχές και τους στόχους των Διαδικτυακών Εργαστηρίων Συμπεριληπτικής-Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης (ΣΟΣΕ)
Ανταποκρινόμεν@ στην όλο και αυξανόμενη ανάγκη για εκπαίδευση εκπαιδευτριών/-ών Σεξουαλικής Διαπαιδαγώγησης, υλοποιούμε μια σειρά σχετικών Διαδικτύων Εργαστηρίων.
Ο γενικότερος σκοπός των Εργαστηρίων είναι να ενισχύσει τις γνώσεις, να καλλιεργήσει δεξιότητες και στάσεις, να προσφέρει πρακτικά εργαλεία αλλά και πηγές αυτομόρφωσης και έμπνευσης, ώστε τα άτομα που θα συμμετέχουν να αισθάνονται καλά προετοιμασμένα για την υλοποίηση εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, προγραμμάτων, εργαστηρίων κ.α.
Ο απώτερος στόχος είναι να ενισχύσει την επένδυση της εμπειρίας αυτής στις εκπαιδευτικές πρακτικές τους καθώς επίσης και στην προσωπική και κοινωνική τους ζωή, στα ατομικά και συλλογικά όνειρά τους.
Μια ακόμη βασική επιδίωξη των Εργαστηρίων είναι να καλλιεργήσει στα συμμετέχοντα άτομα μηχανισμούς διαρκούς ενδοσκόπησης και την επίγνωση της ευθύνης ότι μέσα από τη δική τους προσπάθεια συνδιαμορφώνεται η συλλογική αφήγηση για τα φύλα και τη σεξουαλικότητα.
Η συνολική προσέγγιση βασίζεται στα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα, στα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα του παιδιού, καθώς και την ισότητα των φύλων. Είναι θετική προς τη σεξουαλικότητα, συμπεριληπτική, επιβεβαιωτική (affirmative) και ενημερωμένη για το τραύμα (tauma-informed).
Αρχές, θεματικές, μέθοδοι, στόχοι …
Με διαρκή σύνδεση των θεματικών, των μεθόδων και των στόχων με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τα Δικαιώματα του Παιδιού, το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό, τον Τεχνικό Οδηγό της UNESCO για τη Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ) και τις οδηγίες του ΠΟΥ, θα εργαστούμε σε ένα δημοκρατικό, υποστηρικτικό περιβάλλον ασφάλειας, σεβασμού, μη βίαιης επικοινωνίας, ισότητας και συμπερίληψης σαν αυτό που χρειάζεται να δημιουργούμε στην τάξη. Θα επιχειρήσουμε να επανανοηματοδοτήσουμε ζητήματα όπως οι κυρίαρχοι λόγοι για τα φύλα και τη σεξουαλικότητα και οι δυναμικές επιβολής τους, οι νοηματικές διχοτομήσεις στις αρσενικές και θηλυκές πλευρές μας, η ντροπή, η ενοχή, οι φοβίες και η λογοκρισία της ερωτικής/σεξουαλικής επιθυμίας – όλα αυτά που μας απομακρύνουν από την επιθυμία μας, δημιουργούν εμπόδια στην κατανόηση και συμπερίληψη της ετερότητας και καθυστερούν τους μετασχηματισμούς που ονειρευόμαστε στο σχολείο και στην κοινωνία.
Πολλά από τα ζητήματα που διαπραγματεύεται η Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ) συνδέονται με ταυτίσεις και προκαταλήψεις που δια μέσου εσωτερικεύσεων κληρονομήσαμε από την οικογένεια και τις/τους προγόνους μας, αλλά και από την Ιστορία και την κουλτούρα, τα οποία ενδέχεται να οδηγούν σε συμπαγείς, άκαμπτους, μη συμπεριληπτικούς τρόπους επικοινωνίας, συχνά παρά τη θέλησή μας. Θα επιχειρήσουμε να συζητήσουμε για όλα αυτά, να τα δούμε από διαφορετικές οπτικές γωνίες, να αποδομήσουμε τους τρόπους οργάνωσής τους και να τα επανα-νοηματοδοτήσουμε διερευνώντας τις επιδράσεις τους στο παρόν το οποίο μπορεί να εμπλουτίζεται απεριόριστα όταν αξιοποιείται ο πολιτιστικός κρίκος με το παρελθόν.
Θα εργαστούμε επίσης, πάνω στις πολλαπλές πτυχές της σεξουαλικότητας, του έρωτα, του ερωτισμού και της απόλαυσης στη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, αφουγκραζόμενες/-οι όλες τις σεξουαλικές ταυτότητες να μεταφέρουν τα δικά τους νοήματα και να συν-διαμορφώνουν το λόγο περί σεξουαλικότητας.
Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων, η θεωρία παρουσιάζεται συνοπτικά και δίνονται πληροφορίες, ιδέες, προτάσεις και βιβλιογραφία για περαιτέρω μελέτη καθώς και παραδείγματα και καλές πρακτικές για την ενίσχυση του σχεδιασμού και της υλοποίησης προγραμμάτων ΣΟΣΕ. Η στόχευση είναι επίσης στη βιωματική γνώση, στην προσωπική ενδυνάμωση, στο ξεπέρασμα της ντροπής, στην ενίσχυση εσωτερικών μετασχηματιστικών διεργασιών για να διευρυνθούν οι μέθοδοι και οι στρατηγικές δημιουργίας χώρων όπου οι μαθήτριες/-ές θα αισθάνονται ασφάλεια αλλά και ενδιαφέρον να εκφράσουν και να συζητήσουν διαφορετικές απόψεις, ερωτήματα, ανησυχίες και εμπειρίες με αυθεντικό και δημιουργικό τρόπο, αλλά και με σεβασμό για κάθε ετερότητα.
Θα προτείνουμε σύγχρονες δημοκρατικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις και προσεγγίσεις μέσω της Τέχνης που εμπεριέχουν τη συνεργασία, τον ανοιχτό διάλογο και την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, ενοποιούν τη γνωσιακή μάθηση με τη μάθηση μέσω συναισθημάτων και εμπειριών και ενδυναμώνουν προς την κατεύθυνση της προσωπικής και κοινωνικής αλλαγής.
Αναγνωρίζοντας την περιπλοκότητα και την πολυθεματικότητα της σεξουαλικής εκπαίδευσης θα αντλήσουμε πληροφορίες από σχετικά επιστημονικά πεδία, όπως τις σύγχρονες θεωρίες των Σπουδών Φύλου, της Κοινωνιολογίας, της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, της Ψυχανάλυσης, της Ψυχολογίας, της Παιδαγωγικής, της Γλωσσολογίας, της Φιλοσοφίας, της Ιστορίας, της Βιολογίας, της Βιοηθικής, των Επιστημών της υγείας κ.α. εστιάζοντας στην εφαρμοσμένη διάστασή τους και τη διασύνδεση των θεωρητικών προσεγγίσεων με τη σύγχρονη εκπαιδευτική πράξη.
…………………………………………………………………………………………………………………..
(Σύντομο βιογραφικό σημείωμα συντονίστριας)
Έλενα Σκαρπίδου
Η Έλενα Σκαρπίδου είναι εκπαιδευτικός με πολύχρονη εμπειρία στο συντονισμό ομάδων εφήβων, επαγγελματιών της εκπαίδευσης και γονέων/κηδεμόνων και στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών βιωματικών εργαστηρίων σε θέματα που αφορούν τη Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ), τις Έμφυλες Σχέσεις, τον ομο/τρανς/αμφι/ιντερφοβικό εκφοβισμό και την αναγνώριση των δικαιωμάτων των ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιών, εφήβων και εκπαιδευτικών στο σχολείο.
Έχει συμμετάσχει στις συγγραφικές ομάδες και εκπαιδεύσεις πολλών εκπαιδευτικών Ευρωπαϊκών έργων που σχετίζονται με την αντιμετώπιση του ΛΟΑΤΚΙ+ σχολικού εκφοβισμού, των εγκλημάτων μίσους κατά των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων, της έμφυλης βίας, την πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων κ.α. Συμμετείχε επίσης στη συγγραφή του εκπαιδευτικού εργαλείου «Το σχολείο που μας χωράει» για την καταπολέμηση του αποκλεισμού στη σχολική κοινότητα σε συνεργασία με τον ΟΚΑΝΑ, καθώς και στον σχεδιασμό και στην εκπαίδευση του προσωπικού των παραρτημάτων παιδικής προστασίας του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας, Περιφέρειας Αττικής – Ν.Π.Δ.Δ και της Κιβωτού του Κόσμου, σε θέματα Σεξουαλικής Εκπαίδευσης. Είναι πιστοποιημένη επιμορφώτρια του ΕΚΔΔΑ και συμμετείχε στο σχεδιασμό και στη συγγραφή επιμορφωτικού υλικού του ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης, με θέμα «Διασφάλιση της ισότητας και των δικαιωμάτων των ατόμων της κοινότητας ΛΟΑΤΚΙ+ στη δημόσια διοίκηση» και στην υλοποίηση του παραπάνω προγράμματος ως επιμορφώτρια.
Από το 2017 είναι υπεύθυνη του Τομέα Εκπαίδευσης του Πολύχρωμου Σχολείου, http://rainbowschool.gr/ και επιστημονικά υπεύθυνη του εγκεκριμένου από το ΙΕΠ εκπαιδευτικού υλικού της οργάνωσης.
Είναι ιδρυτικό μέλος της Intersex Greece (ΜΚΟ για τα δικαιώματα των ίντερσεξ ατόμων) και βασική συνεργάτιδα των Συνηχήσεων (Κέντρο Ψυχοθεραπείας και Εκπαίδευσης).
Τέλος, είναι κάτοχος και διαχειρίστρια του ιστότοπου https://sexualeducation.gr/ και δημιουργός της εκπαιδευτικής εφαρμογής SecsWise.
Έχει κατά καιρούς, εργαστεί ως αρθρογράφος και αρχισυντάκτρια σε περιοδικά free press και έχει μεταφράσει από την αγγλική γλώσσα το βιβλίο, «Το πλουσιόπαιδο και άλλες ιστορίες», Francis-Scott Fitzerald, εκδόσεις Ερατώ.
Στοιχεία επικοινωνίας:
E–mail: sexualeducationgr@gmail.com
Website: https://sexualeducation.gr/
Facebook:
Elena Skarpidou
https://www.facebook.com/profile.php?id=100000909337931
Sexual Education https://www.facebook.com/pages/Sexualeducation/163197173867935
Instagram: @sexed_secswise και @elenaskarpidou_sex.ed
TikTok tiktok.com/@sexedapp
Youtube https://www.youtube.com/channel/UC5VUv6rltYC4-wmhrPsueXg