Οικογενειακή θεραπεία, προσωπική ζωή και θεραπευτική πρακτική. Ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης ως μια γλώσσα ανάλυσης των ψυχοθεραπευτικών διαδικασιών

Κοινοποίηση

Οικογενειακή θεραπεία, προσωπική ζωή και θεραπευτική πρακτική. Ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης ως μια γλώσσα ανάλυσης των ψυχοθεραπευτικών διαδικασιών

Per Jensen

Πηγή: https://vid.brage.unit.no/vid-xmlui/handle/11250/194954

Περίληψη

Σε αυτό το άρθρο θα παρουσιαστεί μια θεωρία μεσαίου εύρους (middle range theory), που ονομάζεται “ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης”. Η έννοια της “σχεσιακής συνήχησης”, όπως ορίζεται, αναπτύσσεται για την κατανόηση των διαφορετικών τρόπων με τους οποίους οι αξίες και οι προσωπικές και ιδιωτικές εμπειρίες των θεραπευτών/θεραπευτριών δημιουργούν ένα πλαίσιο για το θεραπευτικό τους έργο. Ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης προσφέρει τόσο μια εποικοδομητική όσο και μια κριτική προοπτική για την πρακτική της οικογενειακής θεραπείας. Προτείνουμε ότι ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντική πτυχή της εκπαίδευσης και κατάρτισης στην οικογενειακή θεραπεία. Κατά την κατανόηση και τη διεξαγωγή της οικογενειακής θεραπείας και της συστημικής πρακτικής, ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης αποτελεί ένα χρήσιμο πλαίσιο για τη συζήτηση συστημικών θεραπευτικών πρακτικών και έχει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί ως εργαλείο αξιολόγησης.

Λέξεις κλειδιά: Θεμελιωμένη Θεωρία, εξουσία, προσωπική και ιδιωτική ζωή, συνήχηση, θεραπευτική πρακτική

Εισαγωγή

Η έρευνα για τη διαδικασία της ψυχοθεραπείας τονίζει τη σημασία της θεραπευτικής σχέσης τόσο ως αφετηρία για μια επιτυχημένη θεραπευτική διαδικασία όσο και ως όχημα για την αλλαγή (Høglend 1999- Wampold, 2001- Norcross 2010). Ωστόσο, όταν πρόκειται για τους τρόπους με τους οποίους οι προσωπικές και ιδιωτικές εμπειρίες των οικογενειακών θεραπευτών επηρεάζουν την κλινική τους πρακτική και τη σχέση τους με τους πελάτες τους, είναι δύσκολο να βρεθούν σχετικές έρευνες. Το ίδιο φαίνεται να συμβαίνει και όταν εξετάζουμε την έρευνα για την ψυχοθεραπεία γενικότερα. Φαίνεται να υπάρχει ένα κενό όταν πρόκειται να κατανοήσουμε πώς η ψυχοθεραπεία επηρεάζεται από τις προσωπικές και ιδιωτικές εμπειρίες του θεραπευτή και πώς αυτές εμπλέκονται στη δημιουργία μιας θεραπευτικής συμμαχίας (Jensen 2007- Jensen 2008).

Περιγράφονται οι έρευνες σχετικά με τις σχέσεις μεταξύ των προσωπικών εμπειριών των θεραπευτών/θεραπευτριών και της θεραπευτικής τους πρακτικής, οι οποίες οδηγούν σε μια θεωρία μεσαίου εύρους που ονομάζεται χάρτης των σχεσιακών συνηχήσεων. Ο χάρτης των σχεσιακών συνηχήσεων θα χρησιμοποιηθεί για να διευρύνει την κατανόηση για την πρακτική της οικογενειακής θεραπείας.

Πρώτα σε αυτό το άρθρο θα παρουσιαστεί “ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης”. Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν ορισμένα παραδείγματα από την ανάλυση της έρευνας. Ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης βασίζεται σε ένα διδακτορικό στη συστημική ψυχοθεραπεία (Jensen 2008). Ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης προσφέρει κατανόηση των διαφορετικών τρόπων με τους οποίους οι ίδιες οι αξίες και οι προσωπικές και ιδιωτικές εμπειρίες των θεραπευτών δημιουργούν ένα πλαίσιο για το θεραπευτικό τους έργο και την ανάπτυξη και διατήρηση των θεραπευτικών σχέσεων. Ο χάρτης βασίζεται στις σχέσεις μεταξύ ορισμένων κατηγοριών της Θεμελιωμένης Θεωρίας (ΘΘ) που προέκυψαν στην έρευνα μέσω της ανάλυσης δεδομένων από συνεντεύξεις και βίντεο με οικογενειακούς θεραπευτές. Τα παραδείγματα προέρχονται από αυτή την έρευνα.

Ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης προσφέρει μια γλώσσα για την ανάλυση των ψυχοθεραπευτικών διαδικασιών και έχει δυνατότητες ως εργαλείο αξιολόγησης τόσο στην εκπαίδευση στην οικογενειακή θεραπεία όσο και στην αξιολόγηση της κλινικής πρακτικής γενικότερα. Οι έννοιες που αναπτύσσονται σε αυτό το άρθρο βασίζονται στην κατανόηση των πιθανών αλληλεπιδράσεων μεταξύ του θεραπευτή και της οικογένειας ή του θεραπευόμενου, ως διαφορετικούς τύπους σχεσιακής συνήχησης. Η συζήτηση βασικών ευρημάτων από την έρευνα της ψυχοθεραπείας σχετικά με τη σχέση μεταξύ του θεραπευτή και των πελατών θα παράσχει ένα πλαίσιο για τον χάρτη της σχεσιακής συνήχησης.

Μέθοδος

Η έρευνα επικεντρώθηκε στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι οικογενειακοί θεραπευτές/οικογενειακές θεραπεύτριες νοηματοδοτούν τις ιδιωτικές και προσωπικές τους εμπειρίες, όπως το δικό τους διαζύγιο, τα προβλήματα ψυχικής υγείας, την εξάρτηση και άλλες εμπειρίες από τη δική τους ζωή, και πώς αυτό επηρεάζει τις θεραπευτικές τους σχέσεις.

Η θεωρία αποκτά νόημα όταν εδράζεται σε “…καλά, ισχυρά, πειστικά παραδείγματα”. Αυτή είναι η βάση της θεμελιωμένης θεωρίας (Dallos and Vetere, 2005, σ. 53) και αυτός είναι ο στόχος της έρευνας. Στην έρευνα της θεμελιωμένης θεωρίας, το πλαίσιο θεωρείται ότι έχει τις ρίζες του στα φαινόμενα που μελετώνται, και ως εκ τούτου η διαδικασία νοηματοδότησης ενός ατόμου ή του θεραπευτή δεν μπορεί να κατανοηθεί έξω από το προσωπικό και επαγγελματικό πλαίσιο στο οποίο λαμβάνει χώρα (Ward, 2005).

Οι συμμετέχοντες/Οι συμμετέχουσες

Οι συμμετέχοντες αποτελούνται από επτά επαγγελματίες με εκπαίδευση στην οικογενειακή θεραπεία: δύο κλινικούς/κλινικές ψυχολόγους, τρεις νοσηλευτές/νοσηλεύτριες και δύο κοινωνικούς/-ές λειτουργούς. Πρόκειται για δύο άνδρες και πέντε γυναίκες. Όταν τους πήραν συνέντευξη και βιντεοσκοπήθηκαν, εργάζονταν στην ψυχιατρική ενηλίκων, στην παιδοψυχιατρική και την εφηβική ψυχιατρική πτέρυγα, σε συμβουλευτικά γραφεία οικογενειακής θεραπείας και σε ιδιωτική πρακτική.

Σχεδιασμός

Ο πρωταρχικός σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνήσει σε βάθος, με επτά συμμετέχοντες και συμμετέχουσες συστημικούς θεραπευτές/θεραπεύτριες, τα μοτίβα που συνδέουν τις προσωπικές τους εμπειρίες και ζωές με τις κλινικές πρακτικές οικογενειακής θεραπείας που εφαρμόζουν. Η θεωρητική δειγματοληψία βοήθησε στην επιλογή κάθε συμμετέχοντα, με βάση την ανάλυση της Θεμελιωμένης Θεωρίας (Grounded Theory) (Charmaz 2006) του υλικού των προηγούμενων συμμετεχόντων και τη συνεχή σύγκριση με κάθε προηγούμενη περίπτωση. Αυτό ήταν μέρος της προετοιμασίας για τις ερωτήσεις της ημιδομημένης συνέντευξης που τέθηκαν σε κάθε νέο συμμετέχοντα/συμμετέχουσα. Όλη η ανάλυση έγινε στο πλαίσιο ενός σχεδιασμού με βάση τη ΘΘ.

Πραγματοποιήθηκαν δύο συνεντεύξεις με κάθε μία από τις τέσσερις πρώτες θεραπευτές/θεραπεύτριες, οι οποίες διακόπηκαν από την παρακολούθηση ενός βίντεο μιας πρώτης συνεδρίας οικογενειακής θεραπείας. Η δεύτερη συνέντευξη παρείχε την ευκαιρία να παρουσιαστεί η ανάλυση των πιθανών συνδέσεων μεταξύ της πρώτης συνέντευξης και του βίντεο και παρείχε μια στρατηγική εγκυρότητας ή “έλεγχο μελών” για την πρώτη συνέντευξη και την επακόλουθη ανάλυση ΘΘ. Οι τρεις τελευταίοι θεραπευτές τους πήραν συνέντευξη μόνο μία φορά. Αυτό βοήθησε στην καθιέρωση της διαδικασίας ΘΘ για τον κορεσμό των δεδομένων. Όταν ολοκληρώθηκε η έρευνα, όλοι οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να σχολιάσουν τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιήθηκαν τα βίντεο και οι συνεντεύξεις τους.

Χρησιμοποίησα επίσης ερμηνευτικές θεματικές αναλύσεις που συνδέονται με τον στόχο να “κατανοήσω και να αναπαραστήσω την άποψη των συμμετεχόντων” (Dallos and Vetere, 2005, σ. 53). Υποθέτω ότι αυτές οι απόψεις είναι σχετικά σταθερές με την πάροδο του χρόνου και θέλω να μάθω ποιο είδος διαδικασιών μεταβάλλουν αυτές τις απόψεις και τι συμβαίνει όταν αυτά αλλάζουν. Στην παρούσα έρευνα, χρησιμοποιώ επίσης τη θεματική ανάλυση (Luborsky 1994). Τα βίντεο αναλύθηκαν με τη χρήση της θεματικής ανάλυσης (Dallos and Vetere 2005).

Τα ερευνητικά δεδομένα

Το ερευνητικό υλικό αποτελούνταν από απομαγνητοφωνημένες ημιδομημένες συνεντεύξεις με επτά συστημικούς οικογενειακούς θεραπευτές, τα γενογράμματά τους, σκέψεις των θεραπευτών μετά τις συνεντεύξεις και βίντεο από τις πρώτες θεραπευτικές συνεδρίες των θεραπευτών με πελάτες. Όλα τα άτομα κλήθηκαν να μου στείλουν τους προβληματισμούς τους μετά από κάθε συνέντευξη. Τους κάλεσα επίσης να δώσουν κάποια σχόλια σχετικά με τις τρέχουσες απόψεις τους για το πώς βλέπουν τις σχέσεις μεταξύ της προσωπικής τους ζωής και της κλινικής τους πρακτικής.

Με τη βοήθεια βιντεοσκοπημένων θεραπευτικών συνεδριών, η παρατήρηση ως μέθοδος εισήχθη στο υλικό μου. Μετά την κωδικοποίηση και την ανάλυση πρώτα της απομαγνητοφώνησης και στη συνέχεια του βίντεο, τα αποτελέσματα συγκρίθηκαν και αντιπαρατέθηκαν αναζητώντας μοτίβα και αφηγήσεις που θα μπορούσαν να συνδεθούν. Όταν κατασκευάζονταν συνδέσεις μεταξύ του κειμένου και του βίντεο, το αποτέλεσμα αυτών των συνδέσεων μεταφέρονταν στον συμμετέχοντα (δηλαδή στον θεραπευτή ή στην θεραπεύτρια) στην επόμενη συνέντευξη. Σε αυτή τη συνέντευξη παρουσιάστηκε η κατασκευασμένη σχέση μου μεταξύ μιας ιστορίας στην πρώτη συνέντευξη και του βίντεο. Αυτή η νέα συνέντευξη λειτούργησε επίσης ως διαδικασία επικύρωσης.

Και στις τέσσερις συνεντεύξεις, εμείς (οι συνεντευξιαζόμενοι και εγώ) βρήκαμε σημαντικές και ουσιαστικές συνδέσεις μεταξύ της βιντεοσκοπημένης θεραπευτικής συνεδρίας και των ιστοριών που διηγήθηκαν κατά τη διάρκεια της πρώτης συνέντευξής μου μαζί τους. Και οι επτά συνεντευξιαζόμενοι αυτού του ερευνητικού έργου ήταν σε θέση να εντοπίσουν σημαντικές συνδέσεις μεταξύ της προσωπικής και ιδιωτικής τους ζωής και της θεραπευτικής τους πρακτικής.

Εξουσία και πλαίσιο

Η ψυχοθεραπεία γενικά και η οικογενειακή θεραπεία ειδικότερα μπορούν να θεωρηθούν ως μια πρακτική εξουσίας και θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ένα βαθμό με αυτόν τον τρόπο. Όταν πρόκειται για θέματα όπως το φύλο (Burck και Daniel, 1995), οι καταστάσεις εθνοτικών μειονοτήτων (Hildebrand, 1998- Cross και Παπαδόπουλος, 2001) και η επαγγελματική κουλτούρα (White και Epston, 1990- Ekeland, 2001), η ανάγκη ανάλυσης των σχέσεων εξουσίας φαίνεται να είναι σήμερα εξίσου επιτακτική όσο και παλαιότερα.

Κατά την κατασκευή του χάρτη της σχεσιακής συνήχησης, χρησιμοποίησα την έννοια της εξουσίας με έναν ιδιαίτερο τρόπο, για να κατανοήσω την επίδραση που ασκούν στους πελάτες οι προσωπικές και ιδιωτικές αξίες και η κουλτούρα του οικογενειακού θεραπευτή/θεραπεύτριας. Η έννοια της εξουσίας αναδύθηκε σε αυτή την έρευνα κατά την ανάλυση των δεδομένων μέσω των αφηγήσεων που αφηγήθηκαν ορισμένοι θεραπευτές για το πώς χρησιμοποιούσαν προσωπικές και ιδιωτικές εμπειρίες άμεσα ή έμμεσα στην κλινική τους εργασία (βλ. “Παραδείγματα θεραπευτικού αποικισμού” στη συνέχεια αυτού του άρθρου). Η έννοια της ψυχοθεραπευτικής σχέσης ως ένα είδος σχέσης εξουσίας δεν αναφέρεται σε πολλά εγχειρίδια και εγχειρίδια ψυχοθεραπείας. Ορισμένα από τα εγχειρίδια (Lambert, (2004): Hubble, Duncan, Miller, (eds) (1999): (Η καρδιά και η ψυχή της αλλαγής): Η καρδιά και η ψυχή της αλλαγής: Hougaard, (2004): Psykoterapi – teori og forskning) δεν αναφέρουν την εξουσία και τις σχέσεις εξουσίας στην ολοκληρωμένη τεκμηρίωση της έρευνας για την ψυχοθεραπεία.

Ο Foucault υποστηρίζει ότι η εξουσία είναι σχεσιακή και εμφανίζεται σε όλα τα είδη των σχέσεων. Ισχυρίζεται, επίσης, ότι η εξουσία αποκτά δυναμική όσο περισσότεροι άνθρωποι αποδέχονται τις συγκεκριμένες απόψεις που συνδέονται με ένα σύστημα πεποιθήσεων ως κοινή γνώση. Τα συστήματα πεποιθήσεων ορίζουν τις μορφές εξουσίας τους, όπως οι ιερείς σε μια εκκλησία ή οι γιατροί. Μέσα σε ένα τέτοιο σύστημα πεποιθήσεων οι ιδέες φαίνεται να ασχολούνται με το τι είναι σωστό και τι λάθος, και ομοίως με το τι είναι φυσιολογικό και τι αποκλίνον (Schaanning, 1993).

Συνήχηση

Στην έρευνα επέλεξα να διερευνήσω πώς το προσωπικό και ιδιωτικό πλαίσιο των θεραπευτών/θεραπευτριών προσθέτει νόημα στη θεραπευτική τους πρακτική. Αφετηρία μου είναι η ιδέα του Bateson (1979) ότι το πλαίσιο είναι το νοητικό ή ψυχολογικό πλαίσιο κατανόησης της ζωής και της εμπειρίας μας. Το πλαίσιο που μας ενδιαφέρει εδώ είναι όταν η συχήχηση μεταξύ της προσωπικής και ιδιωτικής ζωής των θεραπευτών και της θεραπευτικής πρακτικής σχηματίζει ένα ουσιαστικό σύνολο στη θεραπευτική διαδικασία.

Ο Money Elkaïm εισήγαγε την έννοια της συνήχησης για να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τις δυναμικές μεταξύ του τρόπου με τον οποίο ένα μέρος της ζωής μπορεί να επηρεάσει ένα άλλο. Λέει: “Η συνήχηση εμφανίζεται όταν ο ίδιος κανόνας ή το ίδιο συναίσθημα φαίνεται να υπάρχει σε διαφορετικά αλλά συναφή συστήματα” (Elkaïm, 1997, σ. xxvii). Αυτό που συμβαίνει τότε είναι ένα είδος συμμετρίας που προσκαλεί το άτομο να σχετιστεί με συγκεκριμένους ή παρόμοιους τρόπους με αυτό που συμβαίνει. Η συνήχηση είναι μια έννοια για να δοθεί νόημα στην κυκλικότητα που προκύπτει μεταξύ της προσωπικής και ιδιωτικής ζωής των θεραπευτών και των αφηγήσεων των πελατών. Όταν ο Elkaïm αναφέρει “τον ίδιο κανόνα ή το ίδιο συναίσθημα”, είναι δυνατόν να σκεφτούμε ότι οι κανόνες είναι αρθρωμένοι ή είναι δυνατόν να αρθρωθούν και ότι τα συναισθήματα είναι μη αρθρωμένα και μπορούν να έρθουν στη συνειδητή επίγνωση ή ως μέρος της αναλογικής επικοινωνίας. Τα συναισθήματα μπορούν βέβαια να αρθρώνονται, αλλά η άρθρωση δεν είναι το συναίσθημα, με τον ίδιο τρόπο που ο χάρτης δεν είναι το έδαφος.

Η Μάρθα Ρότζερς διευρύνει την κατανόησή μας για την συνήχηση παρουσιάζοντάς την σε μια σχεσιακή προοπτική. Λέει ότι η συνήχηση με το περιβάλλον μπορεί να είναι άλλοτε “αρμονική, άλλοτε κακόφωνη, άλλοτε παραφωνική…” (Rogers, 1970, σ. 219).

Σχεσιακή συνήχηση

Η έννοια της συνήχησης αναπτύσσεται ώστε να περιλαμβάνει τόσο την προσωπική συνήχηση όσο και τη σχεσιακή συνήχηση. Αυτό σημαίνει ότι η συνήχηση λαμβάνει χώρα τόσο μέσα στο μυαλό και τα συναισθήματα του θεραπευτή/της θεραπεύτριας (προσωπική συνήχηση), όσο και στο μυαλό των μεμονωμένων μελών της οικογένειας και ταυτόχρονα μεταξύ του θεραπευτή και της οικογένειας ή του πελάτη. Σε αυτό το άρθρο θα επικεντρωθούμε στην σχεσιακή συνήχηση.

Η έννοια της συνήχησης αναπτύσσεται για να κατανοήσουμε τι συμβαίνει όταν ένας πελάτης ή μια οικογένεια επικοινωνεί και παρουσιάζει αφηγήσεις που προκαλούν ή/και ενεργοποιούν στην θεραπεύτρια τις δικές της προσωπικές και ιδιωτικές εμπειρίες. Αυτή η επίγνωση δεν είναι μόνο διανοητική και ενδεχομένως εκτός της συνειδητής επίγνωσης, αλλά και ενσώματη επίσης. Οι δύο πτυχές που μελετάμε εδώ είναι οι συνήχησεις μεταξύ της προσωπικής και ιδιωτικής ζωής ενός οικογενειακού θεραπευτή και της επαγγελματικής του ζωής. Η έμφαση στην συνήχηση θα αναπτυχθεί για να συμπεριλάβει διάφορες συναφείς έννοιες που προσθέτουν νέο νόημα στα ευρήματα αυτού του ερευνητικού έργου.

Η θεραπευτική σχέση είναι ένας από τους παράγοντες που προάγουν την αλλαγή στην ψυχοθεραπεία. Το πώς αυτό το στοιχείο της θεραπευτικής διαδικασίας προσδίδει νόημα στην κλινική πρακτική είναι σημαντικό να κατανοηθεί (Wampold, 2001- Skovholt and Jennings, 2004- Lambert, 2004- Orlinsky and Rønnestad, 2005). Από αυτή την οπτική, η επίδραση της προσωπικής και ιδιωτικής εμπειρίας του θεραπευτή/της θεραπεύτριας στη θεραπευτική διαδικασία είναι ένας σημαντικός παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη και να κατανοηθεί. Οι Skovholt και Jennings υποστηρίζουν στην έρευνά τους ότι οι master θεραπευτές/θεραπεύτριες περιγράφουν την επίγνωση του “εαυτού” τους ως “… έναν παράγοντα αλλαγής στη σχέση” (Sullivan et al., 2004, σ. 63).

Ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης

Οι κατηγορίες του χάρτη της σχεσιακής συνήχησης προέκυψαν από την ανάλυση της Θεμελιωμένης Θεωρίας των απομαγνητοφωνημένων συνεντεύξεων. Η διαδικασία ανάλυσης έγινε χειροκίνητα με την εύρεση θεμάτων στο υλικό που ταξινομήθηκαν σε κατηγορίες. Με βάση τις κατηγορίες που προέκυψαν αναπτύχθηκε μια θεωρία μεσαίου εύρους (mid-range theory). Ο χάρτης του συντονισμού έχει ως στόχο να προσθέσει προβληματισμούς στην κατανόηση του τι συμβαίνει στο δωμάτιο της θεραπείας όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι διαδικασίες αλληλεπίδρασης επηρεάζονται από τις προσωπικές και ιδιωτικές εμπειρίες των θεραπευτών. Προορίζεται να αποτελέσει βοήθημα για την εποπτεία και την κατάρτιση. Μια επισκόπηση της δομής και των εννοιών που χρησιμοποιούνται στον χάρτη παρουσιάζεται παρακάτω:

Αυτός ο σχεσιακός χάρτης συνήχησης αναπτύσσεται για να διερευνήσει και να εξηγήσει πώς οι συστημικοί οικογενειακές θεραπευτές σε αυτό το ερευνητικό πρόγραμμα επηρεάζουν τις οικογένειες τους και τους πελάτες εντός του πλαισίου του δικού τους προσωπικού και ιδιωτικού υπόβαθρου.

Αμοιβαία συνήχηση

Η αμοιβαία συνήχηση καλύπτει μια θεραπευτική διαδικασία όπου η σχέση μεταξύ του θεραπευτή/της θεραπεύτριας και των πελατών του έχει τον χαρακτήρα της αμοιβαίας κατανόησης. “Πράγματι, από το πλήθος των παραγόντων που ευθύνονται για την επιτυχία στην ψυχοθεραπεία, οι κλινικοί ιατροί διαφορετικών προσανατολισμών συγκλίνουν σε αυτό το σημείο: Η θεραπευτική σχέση είναι ο ακρογωνιαίος λίθος“, (Norcross, 2010, σ. 114). Οι αμοιβαίες συνηχήσεις καλύπτουν τις θεραπευτικές συναντήσεις όπου το ιστορικό ή η κατάσταση του πελάτη ανακαλεί αναμνήσεις και συναισθήματα από τον θεραπευτή που συνδέουν θεραπεύτρια και θεραπευόμενους με κοινές αναφορές. Αυτή η σύνδεση μπορεί να είναι πλήρως διατυπωμένη, εν μέρει διατυπωμένη ή μη διατυπωμένη. Οι αμοιβαίες συνηχήσεις μπορεί να χαρακτηρίζονται ως περισσότερο ή λιγότερο υποστηρικτικές και περισσότερο ή λιγότερο προκλητικές τόσο από τους θεραπευτές όσο και από τους πελάτες.

Η αμοιβαία συνήχηση μπορεί να εμφανιστεί σε σχέσεις που μπορούν να περιγραφούν ως συμμετρικές και συμπληρωματικές. Βασικά, η σχέση μεταξύ μιας οικογενειακής θεραπεύτριας και ενός πελάτη θα περιγραφεί ως συμπληρωματική σχέση. Ο πελάτης ζητά βοήθεια ή υποστήριξη και ο θεραπευτής θα προσφέρει βοήθεια ή υποστήριξη. Ωστόσο, μια θεραπευτική σχέση μπορεί επίσης να έχει τη μορφή συμμετρικής σχέσης σε ακολουθίες ή μέρη της διαδικασίας. Για παράδειγμα, ένας θεραπευόμενος πελάτης ή ένα μέλος μιας οικογένειας μπορεί να μπει σε έναν αγώνα ή έναν ανταγωνισμό με τον θεραπευτή για να εκπροσωπήσει την καλύτερη ή τη σωστή κατανόηση ενός προβλήματος και ο θεραπευτής μπορεί να προσπαθήσει να μπει σε θέση εμπειρογνώμονα για να κερδίσει τον σεβασμό ή να δείξει την ικανότητά του.

Υποστηρικτική αμοιβαία συνήχηση

Η υποστηρικτική αμοιβαία συνήχηση μπορεί να θεωρηθεί ως η ασφαλής βάση της θεραπείας (Dallos and Vetere, 2009) και ως μέρος της συμμετοχής στην οικογενειακή θεραπεία (Minuchin, 1977- Jensen, 2009). Ωστόσο, η υποστηρικτική αμοιβαία συνήχηση προορίζεται να καλύψει ένα πιο συγκεκριμένο και στενό μέρος μιας θεραπευτικής συνεδρίας ή μιας θεραπευτικής συνάντησης. Η υποστηρικτική αμοιβαία συνήχηση περιγράφει τα στοιχεία της συμμετοχής που προέρχονται από την προσωπική και ιδιωτική ζωή του θεραπευτή και τα οποία εισάγονται στη θεραπεία από την αλληλεπίδραση του με τους πελάτες. Η υποστηρικτική αμοιβαία συνήχηση αποτελεί το πλαίσιο για μια ακολουθία ή ακολουθίες στη θεραπεία, στις οποίες η συνήχηση από τις ιστορίες, τα ήθη, τις συμπεριφορές, τον πολιτισμό και το υπόβαθρο του πελάτη προσθέτει νόημα στον θεραπευτή με τρόπο που έρχεται να επηρεάσει τη σχέση μεταξύ του θεραπευτή και του/των πελάτη/ων και να δώσει στη θεραπεία μια νέα κατεύθυνση με βάση την υποστηρικτική συνήχηση.

Προκλητική αμοιβαία συνήχηση

Η προκλητική αμοιβαία συνήχηση αποτελεί το πλαίσιο για μια ακολουθία ή ακολουθίες στη θεραπεία, όπου η συνήχηση από τις ιστορίες, τα ήθη, τις συμπεριφορές ή την κουλτούρα και το υπόβαθρο του πελάτη προκαλεί τον θεραπευτή με τρόπο που επηρεάζει τη σχέση μεταξύ του θεραπευτή και του/των πελάτη/ων και δίνει στη θεραπεία μια νέα κατεύθυνση με βάση αυτην την προκλητική συνήχηση. Αυτό μπορεί να περιορίσει ή να θέσει σε κίνδυνο τη θεραπευτική σχέση, αλλά μπορεί επίσης να προσφέρει κάποιες νέες κατευθύνσεις για τη θεραπεία.

Αμοιβαία ασυμφωνία

Η γνωστική ασυμφωνία είναι μια θεωρία από την κοινωνική ψυχολογία. Ο Festinger (1957) επισημαίνει ότι η γνωστική ασυμφωνία αντιπροσωπεύει την έλλειψη συμφωνίας μεταξύ αξιών, στάσεων, ιδεών, αντιλήψεων και εμπειριών στη ζωή ενός ατόμου. Στη ζωή μας, προσπαθούμε για τη μείωση της ασυμφωνίας (Saugstad, 2007).

Η αμοιβαία ασυμφωνία εμφανίζεται όταν οι πελάτες ξυπνούν στον θεραπευτή συναισθήματα και συμπεριφορές που τα βρίσκει δυσάρεστα και που εμποδίζουν την περιέργεια και την ενσυναίσθηση του και τον ωθούν να μειώσει ή να τερματίσει τη θεραπευτική σχέση. Αυτό μπορεί να συμβαίνει και αντίστροφα. Αν η θεραπεία τελειώσει εδώ, τόσο ο θεραπευτής/η θεραπεύτρια όσο και η θεραπευόμενηη, θα καταλήξουν πιθανώς σε μια άκαρπη θεραπευτική διαδικασία. Τέτοιες περιπτώσεις θα πρέπει να τίθενται υπό εποπτεία ή/και ο/η πελάτης θα πρέπει, αν είναι δυνατόν, να βρει νέο θεραπευτή/ νέα θεραπεύτρια.

Ορισμένοι πελάτες ενεργούν και συμπεριφέρονται με τρόπο που ορισμένοι θεραπευτές δυσκολεύονται να διαχειριστούν. Δύο τυπικά θέματα που πυροδοτούν συναισθηματικά κάποιους θεραπευτές είναι οι πελάτες που διηγούνται ξανά και ξανά την ίδια ιστορία ή επαναλαμβάνουν το ίδιο θέμα ξανά και ξανά. Ένα άλλο θέμα είναι το παράπονο, συμπεριλαμβανομένων εκείνων των πελατών που παραπονιούνται χωρίς να φαίνεται ότι κάνουν κάποια κίνηση για να αλλάξουν.

Θεραπευτική αποικιοκρατία

Η θεραπευτική αποικιοκρατία είναι μια ειδική μορφή συνήχησης. Η αποικιοκρατία είναι περισσότερο γνωστή ως πολιτική έννοια που χρησιμοποιείται ως πλαίσιο για να κατανοήσουμε τι συμβαίνει μεταξύ των ισχυρών εθνών και των σχέσεών τους με τις αναπτυσσόμενες χώρες. Ο Jürgen Habermas βασίστηκε στις ιδέες του Talcott Parsons στη χρήση του όρου “αποικιοκρατία” όταν μιλάει για “αποικιοκρατία του κόσμου της ζωής” (Schaanning, 1993). Ο κόσμος της ζωής είναι αυτό που ο Habermas αποκαλεί “…το “υπόβαθρο” περιβάλλον των ικανοτήτων, των πρακτικών και των στάσεων που μπορούν να αναπαρασταθούν με όρους του γνωστικού ορίζοντα κάποιου” (http://en.wiki-pedia.org/wiki/Lifeworld). Στη γλωσσολογία, οι έννοιες “γλωσσική αποικιοκρατία” και “γλωσσικός ιμπεριαλισμός” επινοήθηκαν για να αναπτυχθεί η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η γλώσσα κατασκευάζει και περιορίζει την κοσμοθεωρία μας (Vedeler, 2007).

Η έννοια της θεραπευτικής αποικιοκρατίας περιγράφει πώς η προσωπική κουλτούρα, η εμπειρία και οι ηθικές αξίες ενός συστημικού οικογενειακού θεραπευτή/ συστημικής οικογενειακής θεραπεύτριας επηρεάζουν με διάφορους τρόπους τη θεραπευτική του/της πρακτική. Αυτό αντιπροσωπεύει δύσκολες και προβληματικές μορφές πρακτικών. Η θεραπευτική αποικιοκρατία  αντιπροσωπεύει τη δημιουργία ενός πλαισίου που μειώνει τη σφαίρα στην οποία λειτουργεί η αμοιβαία επικοινωνία. Η μειωμένη σφαίρα για την αμοιβαία επικοινωνία βασίζεται στη χρήση της εξουσίας της θεραπεύτριας να ορίζει και να εισάγει θέματα για συζήτηση. Αυτή η χρήση της εξουσίας του θεραπευτή να διαμορφώνει και να πλαισιώνει τη συζήτηση καθιστά αναγκαία την εισαγωγή των συζητήσεων περί ηθικής υπευθυνότητας στην κατανόηση της συστημικής οικογενειακής θεραπείας. Ταυτόχρονα, η θεωρία μπορεί να αποτελέσει τη βάση για να λογοδοτήσουμε για τις ιδέες μας, και η εποπτεία και η προσωπική θεραπεία μας βοηθούν να εντοπίσουμε και να κατανοήσουμε τις προκαταλήψεις μας.

Έμμεση θεραπευτική αποικιοκρατία

Η έμμεση θεραπευτική αποικιοκρατία συμβαίνει όταν η προσωπική και ιδιωτική εμπειρία του ίδιου του θεραπευτή/θεραπεύτριας επηρεάζει τη συστημική οικογενειακή θεραπεία με απρογραμμάτιστο και μη διατυπωμένο τρόπο. Η θεραπεύτρια δεν έχει πάντα επίγνωση του τι συμβαίνει και αυτό μπορεί να δημιουργήσει ένα πλαίσιο που θα μπορούσε να εκληφθεί ότι βρίσκεται εκτός αυτού που ο θεραπευτής ισχυρίζεται ως επαγγελματική του πρακτική. Οι ιδιαιτερότητες της σχέσης εξουσίας τους μπορεί να είναι κρυφές τόσο για την θεραπεύτρια όσο και για τον/την πελάτη.

Άμεση θεραπευτική αποικιοκρατία

Όταν συμβαίνει άμεση θεραπευτική αποικιοκρατία, ο θεραπευτής/η θεραπεύτρια είναι αυτός/αυτή που χρησιμοποιεί την εξουσία του/της για να καθορίσει τα θέματα προς συζήτηση, παρά το τι ζητούν ή εισάγουν οι πελάτες ως τις ανησυχίες ή τις ανάγκες τους. Ο θεραπευτής ορίζει τα θέματα με βάση τις εμπειρίες του από τη δική του προσωπική και ιδιωτική ζωή. Με αυτόν τον τρόπο μειώνεται η σφαίρα στην οποία λειτουργεί η αμοιβαία επικοινωνία. Αναπτύσσεται έτσι μια σχέση εξουσίας.

Θεραπευτικός ιμπεριαλισμός

Η έννοια του ιμπεριαλισμού είναι μια πολιτική έννοια που επινοήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1500 για να αντικατοπτρίσει και να δώσει ένα όνομα στην πολιτική της επέκτασης από την Ευρώπη προς την Αφρική και την Αμερική. Η έννοια είναι αναπόσπαστο μέρος διαφόρων πολιτικών θεωριών και χρησιμοποιείται για να δώσει μια κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η εξουσία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την καταπίεση ενός κράτους, ενός πολιτισμού ή ενός λαού. Ο ιμπεριαλισμός ορίζεται συνήθως ως όρος που εφαρμόζεται σε ένα κράτος που προσπαθεί με τη βία να κατακτήσει και να διαμορφώσει άλλες κοινωνίες ώστε να συμμορφωθούν με τις δικές του ιδέες ή αξίες. Επιπλέον, αν εξετάσουμε την έννοια από ετυμολογική άποψη, διαπιστώνουμε ότι “αυτοκρατορικός” σημαίνει “τάξη” ή “εντολή”. Επομένως, η έννοια είναι πιο κατάλληλη για να περιγράψει μια σχέση όπου η κατανομή της εξουσίας είναι άνισα κατανεμημένη και όπου το ένα μέρος χρησιμοποιεί την εξουσία για να υποστηρίξει τις ανησυχίες του.

Θα ορίσω τον “θεραπευτικό ιμπεριαλισμό” ως μια κατάσταση ή μια ακολουθία στη θεραπεία όπου οι θεραπευτές/οι θεραπεύτριες που χρησιμοποιούν άμεση εξουσία αρθρώνουν μια προσωπική βάση αξιών ή προσωπικές εμπειρίες από την ιδιωτική τους ζωή, οι οποίες αποτελούν το άμεσο υπόβαθρο για τις κλινικές παρεμβάσεις, ενάντια στη θέληση ενός ή περισσότερων μελών της οικογένειας στη θεραπεία. Η χρήση της εξουσίας και η εναντίωση στη ρητή βούληση των πελατών κάνει τη διαφορά μεταξύ θεραπευτικής αποικιοκρατίας και θεραπευτικού ιμπεριαλισμού.

Οι δεοντολογικοί προβληματισμοί είναι σημαντικοί όταν οι αναφορές σχετικά με τον θεραπευτικό ιμπεριαλισμό λαμβάνονται από τη θεραπευτική πρακτική κατά τη δημιουργία της ηθικής λογοδοσίας. Οι οικογενειακοί θεραπευτές/ οικογενειακές θεραπεύτριες οφείλουν να σέβονται και να υποστηρίζουν τις αξίες και τον πολιτισμό των ίδιων των πελατών ως αφετηρία της θεραπείας. Όταν τα ηθικά πρότυπα καταλύονται ή συγκρούονται στο εσωτερικό μιας οικογένειας ή μεταξύ της οικογένειας και των θεραπευτών, οι θεραπευτές πρέπει να αναλαμβάνουν και να συζητούν προσεκτικά αυτού του είδους τις συγκρούσεις και τα προβλήματα και από ηθική και νομική άποψη. Σε αυτές τις καταστάσεις, οι εφαρμογές της εξουσίας των θεραπευτών είναι προφανείς και διατηρούνται όσο το δυνατόν πιο ορατές για όλους τους εμπλεκόμενους, π.χ. στην εργασία προστασίας των παιδιών.

Στην παρούσα έρευνα οι ιδέες των ίδιων των θεραπευτών σχετικά με το τι διέπει τη θεραπευτική τους πρακτική αποτελούσαν συχνά την κύρια πηγή κατανόησης του τι συνέβαινε σε μια θεραπευτική συνεδρία. Αυτές οι επαγγελματικές ιδέες μπορεί, ωστόσο, από καιρό σε καιρό να παραγκωνίζονται από άλλες πτυχές από αυτές που θεωρούνται ότι ανήκουν στην επαγγελματική πρακτική. Όταν ένας θεραπευτής/μια θεραπεύτρια ισχυρίζεται ότι διέπεται από το επαγγελματικό υπόβαθρο και την εμπειρία, ισχυρίζεται ότι η θεωρία, η έρευνα, οι ηθικές και άλλες επαγγελματικές εκτιμήσεις αποτελούν το πλαίσιο για το θεραπευτικό του έργο.

Στην επόμενη ενότητα θα χρησιμοποιηθούν δύο κύριες κατηγορίες για να καταδειχθεί πώς ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης έχει αναπτυχθεί από εμπειρικά παραδείγματα. Οι δύο κατηγορίες που χρησιμοποιούνται είναι η αμοιβαία συνήχηση και η θεραπευτική κανονικοποίηση.

Παραδείγματα αμοιβαίου συντονισμού από την ανάλυση GT

Μια έμπειρη θεραπεύτρια εργάστηκε με μια οικογένεια με ένα νεαρό κορίτσι που είχε ενούρηση σε ηλικία δώδεκα ετών. Η θεραπεύτρια δεν ήταν σε θέση να επικοινωνήσει με το κορίτσι κατά τη διάρκεια των συνεδριών οικογενειακής θεραπείας. Στην τρίτη συνεδρία αποφάσισε να αφηγηθεί μια προσωπική ιστορία. Απευθύνθηκε στη νεαρή κοπέλα και είπε: “Όταν ήμουν δώδεκα ετών, είχα και εγώ ενούρηση”. Για πρώτη φορά το κορίτσι την κοίταξε και κατάφεραν να αρχίσουν να μιλούν.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι ένας συμμετέχων στην έρευνα που λέει ότι κατά καιρούς ήταν ωφέλιμο να εξοικειωθεί με το θρησκόληπτο περιβάλλον εργασίας που αποτέλεσε μέρος του δικού του ιστορικού υπόβαθρου. Αυτό τον βοηθά να κατανοήσει ορισμένους από τους πελάτες του. Με τον ίδιο τρόπο, ο ρόλος ενός άλλου συνεντευξιαζόμενου ως διαμεσολαβητή στην οικογένειά του από τα πρώτα χρόνια της ζωής του έχει διαμορφώσει ορισμένους από τους τρόπους με τους οποίους μπαίνει σε συζητήσεις στο δωμάτιο της θεραπείας. Λέει ότι η επιρροή από την οικογένειά του συνδέεται με τον ρόλο του ως “… μεσάζοντα ή διαμεσολαβητή… ανάμεσα σε εμάς τα παιδιά και τους μεγάλους”. Όταν ήταν έφηβος ήταν ο μεσάζων για τους γονείς του και μεταξύ των γονέων του και των παππούδων και των γιαγιάδων και άλλων συγγενών. Πιστεύει ότι αυτό τον διαμόρφωσε ως “βοηθό”. Όταν τον ρωτάω πώς βίωσε αυτόν τον ρόλο ως έφηβος, τονίζει ότι του άρεσε και ότι ήταν συναρπαστικό. Του έδινε μια ιδιαίτερη και ξεχωριστή θέση στο σύνολο της οικογένειας.

Αυτού του είδους η αμοιβαία συνήχηση βασίζεται σε κοινές εμπειρίες εντός της κουλτούρας των θεραπευτών και των πελατών. Η αφήγηση ενός συνεντευξιαζόμενου σχετικά με τη σημασία του να ακούγεται κανείς μπορεί να καταδείξει πώς μπορεί να εδραιωθεί η αμοιβαία συνήχηση και να αποτελέσει μέρος μιας συστημικής οικογενειακής κλινικής πρακτικής του συστημικού θεραπευτή. Η ίδια έχει συμμετάσχει σε θεραπεία ζεύγους και αυτό ήταν μια πολύ σημαντική εμπειρία στη ζωή της. Ακούστηκε και κατανοήθηκε βαθιά από τον θεραπευτή και αυτό κατέληξε να είναι μια κεντρική αξία για εκείνη στη δική της κλινική πρακτική. Όταν τη ρώτησα με ποιον τρόπο ήταν σημαντικό γι’ αυτήν να ακούγεται, είπε:

Ναι, και αυτό είναι… μια κατευθυντήρια γραμμή για μένα τώρα, ότι οι άνθρωποι πρέπει να ακούγονται. Ότι ακόμη και οι καταραμένοι θα ακουστούν. Και πού και πού έρχεται ακόμα και κάποιος που θέλει να κατηγορήσει κάποιον άλλον για κάτι… Οπότε αυτή η φωνή είναι εξίσου σημαντική, και οι δύο, όλες οι φωνές είναι εξίσου σημαντικές. …ήταν στην πραγματικότητα αυτή η απλή αλλαγή που με οδήγησε στο να βγω από αυτό. Και μετά μπήκα σε μια μακρά διαδικασία θεραπείας προκειμένου να “το κλείσω” και όλα αυτά”.

Η εμπειρία από τις προσωπικές της θεραπείες που ξεκίνησαν από κρίσεις στον δικό της γάμο αποτέλεσε μέρος της δικής της κλινικής πρακτικής. Όλοι οι πελάτες πρέπει να ακούγονται και το δηλώνει ως κατευθυντήρια γραμμή για τη δική της πρακτική. Μερικές φορές λέει στους πελάτες της ότι έχει χρησιμοποιήσει τη θεραπεία για να λάβει βοήθεια στην επίλυση δικών της δύσκολων προβλημάτων που συνδέονται με το χωρισμό από σχέσεις.

Παρόλο που ένας άλλος συνεντευξιαζόμενος υποστήριζε την ιδέα της “θέσης του μη γνωρίζειν” (Anderson and Goolishian, 1992) για πολλά χρόνια, ο ρόλος του ως εμπειρογνώμονα αμφισβητήθηκε μόνο όταν ο ίδιος υποβλήθηκε σε θεραπεία. Το να είναι ο ίδιος πελάτης προσέθεσε κάποιες νέες διαστάσεις στην κατανόηση της θεραπευτικής πρακτικής, όπως το ότι αισθανόταν συναισθηματικά παγιδευμένος στο δωμάτιο της θεραπείας, παρόλο που ήξερε κατ’ αρχήν ότι μπορούσε να φύγει.

Μια από τις ιστορίες του συνεντευξιαζόμενου αποτελεί παράδειγμα αμοιβαίας συνήχησης. Προκλητική αμοιβαία συνήχηση εμφανίστηκε όταν συναντήθηκε με μια γυναίκα που ήταν απογοητευμένη λόγω του άρρωστου συζύγου της. Η γυναίκα ήταν υγιής και θα ζούσε με αυτόν τον άρρωστο άνδρα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτή η ιστορία έδωσε συνήχηση σε κάποιες από τις εμπειρίες της θεραπεύτριας με τον δικό της άρρωστο και ετοιμοθάνατο σύζυγο. Είπε ότι αναγνώρισε πτυχές της δικής της εμπειρίας στις ιστορίες της γυναίκας. Θεώρησε ότι ήταν λάθος της να συνεχίσει χωρίς να σχολιάσει τη δική της παράλληλη κατάσταση. Είπε σε αυτή την πελάτισσα: “Η γυναίκα μου είναι πολύ καλή: “… Έχω περάσει παρόμοια πράγματα στη ζωή μου. Και αυτό με επηρεάζει και με κάνει να πιστεύω ότι πρέπει να πάτε σε άλλον θεραπευτή”. Η γυναίκα επέλεξε να πάει σε άλλον θεραπευτή και η συνεντευξιαζόμενη μου αναγκάστηκε να πάρει αναρρωτική άδεια λίγο καιρό μετά από αυτό λόγω της θλίψης της.

Ένα άλλο παράδειγμα αμοιβαίας συνήχησης είναι η σύνδεση μιας άλλης συνεντευξιαζόμενης μεταξύ των εμπειριών της ως νεαρής γυναίκας σε μια θρησκευτική χαρισματική ομάδα και της άποψής της για τις ομάδες αυτές σήμερα. Λέει ότι είναι μία από τις λίγες “…που τολμούν να πουν ότι εύχομαι (Η χαρισματική ομάδα) να αφαιρεθεί από τους ασθενείς”. Δεν αναφέρεται σε επαγγελματικές εξηγήσεις ή έρευνες για να αιτιολογήσει την άποψή της, αλλά στην προσωπική της εμπειρία με το να είναι μέλος μιας τέτοιας ομάδας. Ωστόσο, γενικά είναι κάπως επικίνδυνο και ανήθικο να χρησιμοποιεί κανείς την προσωπική του εμπειρία ως μοναδικό λόγο για τέτοιου είδους συμβουλές. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αυτό που ονομάζω “θεραπευτική αποικιοκρατία” ή “θεραπευτικό ιμπεριαλισμό”.

Παραδείγματα θεραπευτικού αποικισμού από την ανάλυση της GT

Ένα παράδειγμα θεραπευτικής αποικιοκρατίας συμβαίνει όταν ο θεραπευτής δεν έχει επίγνωση της σχεσιακής συνήχησης. Ένας συνεντευξιαζόμενος, οικογενειακός θεραπευτής με εμπειρία άνω των 30 ετών, σε ένα σημείο της βιντεοσκοπημένης θεραπευτικής συνεδρίας ρωτά το ζευγάρι αν είχαν μιλήσει για τα προβλήματα του γάμου τους σε κάποιον άλλο. Στην πρώτη συνέντευξη μαζί του τόνισε γιατί απέφευγε να δίνει συμβουλές βασισμένες στις δικές του προσωπικές και ιδιωτικές εμπειρίες. Έτσι, εξεπλάγην όταν στο βίντεο ρωτά το ζευγάρι τι αισθάνονται για το αν θα έλεγαν στους γονείς, τα αδέλφια και τους φίλους τους για την κατάστασή τους. Λέει τα εξής στο ζευγάρι:

“Θα μπορούσε βέβαια κανείς να πει στους γονείς και στους γνωστούς, στην οικογένεια και στους φίλους ότι πηγαίνει σε οικογενειακή συμβουλευτική, ώστε να καταλάβουν ότι αυτό δεν είναι κάτι που έκανε κανείς με ελαφρά τη καρδία, για παράδειγμα”.

Στην αρχή, δεν κατάλαβα το σκεπτικό του για να δώσει αυτή τη σχεδόν συμβουλή στο ζευγάρι. Αλλά μετά θυμήθηκα από την πρώτη του συνέντευξη μαζί μου, μια από τις δικές του προσωπικές ιστορίες από την εποχή που ήταν νεαρός φοιτητής. Η φίλη του έμεινε έγκυος και αποφάσισε να μην την παντρευτεί. Εκείνη θα κρατούσε το παιδί και αυτό σήμαινε ότι εκείνος θα γινόταν πατέρας. Αυτό σήμαινε επίσης ότι ο πατέρας και η μητέρα του θα ήταν παππούδες και γιαγιάδες και τα αδέλφια του θα ήταν θείοι και θείες. Ήξερε ότι έπρεπε να πάει στο σπίτι στους θρησκόληπτους γονείς του και στην υπόλοιπη οικογένεια και να τους εξηγήσει ότι θα υπήρχε ένα νέο μέλος στην οικογένεια και ότι δεν θα παντρευόταν τη μητέρα του παιδιού. Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, αυτό ήταν ένα δύσκολο μήνυμα σε ένα χριστιανικό, θρησκόληπτο περιβάλλον στην ανατολική Νορβηγία. “Έπρεπε” να συμπεριλάβουν ένα νέο μέλος στην οικογένεια που γεννήθηκε εκτός γάμου, ένα γεγονός που θεωρούνταν τρομερό σε πολλές οικογένειες. Ωστόσο, η οικογένειά του συμπεριέλαβε το παιδί ως δικό της. Κατάφεραν να γίνουν πραγματικοί παππούδες και γιαγιάδες για το παιδί. Στο σπίτι του “… ήταν δυνατόν να γίνει ένας ανοιχτός διάλογος για τα περισσότερα θέματα” λέει.

Στη δεύτερη ερευνητική μου συνέντευξη μαζί του, αποφάσισα να συνδέσω αυτή την καλή, πρώιμη εμπειρία από την ιδιωτική του ζωή με την παρέμβασή του όταν είχε “συμβουλέψει” το ζευγάρι να πάει στο σπίτι του και να το πει στους γονείς του. Όταν τον συνάντησα για τη δεύτερη συνέντευξη, ήμουν προετοιμασμένη ότι θα απέρριπτε αυτή την ερμηνεία ή ότι θα την αγνοούσε ή ακόμη και ότι μπορεί να θύμωνε μαζί μου επειδή προσπαθούσα να υποδείξω ότι ενήργησε ενάντια στις δικές του επαγγελματικές αρχές. Του παρουσίασα την ιδέα μου για αυτή τη σύνδεση και του είπα:

“Είπατε ότι σκεφτήκατε ότι θα ήταν καλή ιδέα να το πουν στην οικογένειά τους και ίσως στους φίλους τους. Και τότε σκέφτηκα ότι αυτό ήταν κάτι που κάνατε κι εσείς όταν κάτι δραματικό συνέβαινε σε εσάς και στην οικογένειά σας. Το πρώτο πράγμα που κάνατε ήταν να πάτε σπίτι στη μητέρα και τον πατέρα σας…, για να πείτε ότι όντως έρχεται ένα εγγόνι”.

Όταν το άκουσε αυτό, έμεινε εμβρόντητος και φανερά συγκινημένος, με δάκρυα στα μάτια, και παρατήρησε: “Μπορώ να αισθανθώ ότι είμαι συγκινημένος”. Όταν του επισημαίνω ότι είναι κοντά στο να συμβουλεύσει το ζευγάρι να μιλήσουν στους γονείς και τα αδέλφια τους για τα προβλήματά τους, επιβεβαιώνει ότι γι’ αυτόν αυτού του είδους οι ιστορίες αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό μέρος της αξιακής του βάσης στην αντίληψή του για την έννοια της οικογένειας. Ταυτόχρονα, εκπλήσσεται που πραγματικά είπε αυτό που είπε ή έδωσε αυτή τη συμβουλή. Το να το κάνει αυτό, είναι αντίθετο με τις ιδέες του για το πώς πρέπει να γίνεται η θεραπεία.

Αυτά τα παραδείγματα έδειξαν ότι ή άμεση θεραπευτική αποικιοκρατία μπορεί να συμβεί ακόμη και στην πρακτική ενός πολύ έμπειρου θεραπευτή/μιας πολύ έμπειρης θεραπεύτριας. Όταν σε μια ακολουθία το υψηλότερο πλαίσιο φαίνεται να είναι η προσωπική και ιδιωτική βάση αξιών του θεραπευτή/της θεραπεύτριας, μια ακολουθία της θεραπευτικής συνεδρίας μπορεί να διαμορφωθεί με βάση αυτές τις αξίες. Τα παραδείγματα αυτά μπορούν να δώσουν μια αιτιολογία για την τακτική άμεση εποπτεία, όχι μόνο ως μέρος των προγραμμάτων κατάρτισης στην οικογενειακή θεραπεία, αλλά και για τους ειδικευμένους θεραπευτές.

Ένας συνεντευξιαζόμενος παρουσιάζει ένα παράδειγμα θεραπευτικού αποικισμού στο βίντεο μιας πρώτης θεραπευτικής συνεδρίας. Το ζευγάρι που συναντά κάνει ένα σχετικά σαφές και ευδιάκριτο αίτημα για βοήθεια. Η γυναίκα ανοίγει λέγοντας ότι είχαν αποφασίσει να χωρίσουν αλλά καθώς έχουν δύο παιδιά χρειάζονται βοήθεια για να επικοινωνήσουν. Αν και η θεραπεύτρια ρωτά για την οικογένεια στο σύνολό της και για όλα τα σοβαρά προβλήματά της, η κατάχρηση αλκοόλ από τον σύζυγο είναι μόνο ένα από όλα αυτά τα προβλήματα. Ωστόσο, μετά από αυτές τις εναρκτήριες ερωτήσεις και απαντήσεις, η θεραπεύτρια χρησιμοποιεί σχεδόν ολόκληρη τη συνεδρία για να μιλήσει για την κατάχρηση αλκοόλ από τον σύζυγο.

Όταν επέστρεψα σε αυτή τη θεραπεύτρια για την επόμενη ερευνητική συνέντευξη, είπε ότι αισθάνθηκε παγιδευμένη στη συνεδρία και ότι πιστεύει ότι ο δικός της σύζυγος πίνει πάρα πολύ. Είπε: “Ο σύζυγός μου είναι πολύ ευτυχισμένος: “…Δεν έχει περάσει πάνω από ένα ή δύο χρόνια που κάθισα σε ένα γραφείο οικογενειακής συμβουλευτικής και είπα “φεύγω αν αυτό δεν ξεκαθαρίσει”. Παρόλο που γνώριζε αυτόν τον παραλληλισμό όταν διεξήγαγε τη συνεδρία, δεν κατάφερε να βγει από αυτόν και να δώσει στη θεραπευτική συνεδρία την κατεύθυνση που ζητούσε το ζευγάρι. Η επανειλημμένη στίξη της κατάχρησης αλκοόλ από τον σύζυγο μειώνει την ικανότητά της να ακούσει τις ανάγκες τους και αυτό για το οποίο ήρθαν.

Αυτό το παράδειγμα δείχνει πώς μια προσωπική και ιδιωτική κατάσταση μπορεί να διαμορφώσει και να οργανώσει μια θεραπευτική συνεδρία, ώστε να μπορεί να λάβει χώρα θεραπευτική αποικιοκρατία. Αυτό δείχνει πώς ένας θεραπευτής/μια θεραπεύτρια μπορεί να χάσει την περιέργεια και την ανοιχτότητά του/της και να αφήσει τη δική του ιδιωτική κατάσταση να διέπει τη θεραπευτική συνεδρία. Ωστόσο, από τη στιγμή που αυτές οι διαδικασίες αρθρώνονται είναι ανοιχτές για εποπτεία, αυτό-αναστοχασμό και για προσαρμογή. Η έμμεση θεραπευτική αποικιοκρατία, από την άλλη πλευρά, συχνά δεν είναι διαθέσιμη ή είναι δύσκολο να ανακαλυφθεί, εκτός εάν η παρατήρηση αποτελεί μέρος του τρόπου εργασίας.

Ένα σαφέστερο παράδειγμα αποικιοκρατίας συνέβη όταν μια συνεντευξιαζόμενη και ο συνάδελφός της παρενέβησαν σε μια οικογένεια όπου ο πατέρας αρνιόταν να γνωστοποιήσει στα νέα του παιδιά ότι είχε δύο παιδιά από προηγούμενο γάμο. Με βάση τη δική της εμπειρία από την παράλληλη εμπειρία της ως παιδί, δήλωσε ότι ήταν λάθος να κρατάει κανείς αυτού του είδους το μυστικό από τα παιδιά και μάλιστα ενάντια στη θέληση του πατέρα. Αποφάσισαν να πουν στα νέα του παιδιά ότι είχαν δύο ετεροθαλή αδέλφια παρά τη θέληση του πατέρα. Εργάστηκε ως συνθεραπεύτρια σε μια οικογενειακή μονάδα όταν εργάστηκε με αυτή την οικογένεια. Αυτό σημαίνει πιθανώς ότι η πλειοψηφία των συναδέλφων της οικογενειακών θεραπευτών υποστήριζε την παρέμβαση. Ωστόσο, αμφισβητώ σοβαρά αν οι προσωπικές και ιδιωτικές εμπειρίες και αξίες αποτελούν επαρκή βάση για κλινικές παρεμβάσεις όπως αυτή. Ιστορίες όπως αυτή αναδεικνύουν την ανάγκη για συζητήσεις σχετικά με την πρακτική της οικογενειακής θεραπείας σε ένα ηθικό πλαίσιο και την ανάγκη για ηθικές κατευθυντήριες γραμμές.

Όλοι οι συνεντευξιαζόμενοι ισχυρίζονται ότι η προσωπική και ιδιωτική τους εμπειρία είχε νόημα και υποστήριξη στη θεραπευτική τους πρακτική. Σε γενικές γραμμές, το ενδιαφέρον για συζήτηση και ακρόαση των ανθρώπων μπορεί να θεωρηθεί ως ένα σημαντικό είδος υποστηρικτικής αμοιβαίας συνήχησης που αποτελεί την αφετηρία μιας θεραπευτικής συνεδρίας. Ίσως αυτό να είναι το πιο βασικό σημείο εκκίνησης για έναν/μια συστημικό/συστημική οικογενειακό/οικογενειακή θεραπευτή/θεραπεύτρια. Αν είναι έτσι, αυτό θα πρέπει να έχει επιπτώσεις στην εκπαίδευση.

Ένα βασικό εύρημα αυτού του ερευνητικού έργου είναι ότι έξι από τους επτά συμμετέχοντες θεραπευτές-συνεντευξιαζόμενους μπορούσαν να διηγηθούν σημαντικές ιστορίες για το πώς οι προσωπικές και ιδιωτικές εμπειρίες τους στη ζωή επηρέασαν τη θεραπευτική τους πρακτική. Ο ένας συνεντευξιαζόμενος που δεν διηγήθηκε ιστορίες που συνέδεαν την προσωπική και ιδιωτική του ζωή με τη θεραπευτική του πρακτική ήταν ανοιχτός στην αναζήτηση τέτοιων συνδέσεων και βρήκε τέτοιες συνδέσεις λογικές και δυνατές.

Συζήτηση

Παρόλο που η έρευνα που τεκμηριώνεται σε αυτό το έργο έχει περιορισμούς όσον αφορά την επιλογή των συμμετεχόντων, τον αριθμό των συμμετεχόντων και τις ώρες των θεραπευτικών συνεδριών που μελετήθηκαν, η εργασία δείχνει σημαντικές συνδέσεις μεταξύ της ιδιωτικής και προσωπικής ζωής των θεραπευτών/θεραπευτριών και της κλινικής τους πρακτικής. Η έρευνα δείχνει επίσης ότι αυτές οι συνδέσεις μπορούν να θεωρηθούν τόσο ως πλεονέκτημα για την πρακτική όσο και ως πρόβλημα για την πρακτική.

Είναι η έλλειψη έρευνας σε αυτόν τον τομέα της ψυχοθεραπείας, που σημαίνει ότι πρέπει να κάνουμε πολύ περισσότερη δουλειά όταν πρόκειται να κατανοήσουμε πώς η οικογενειακή θεραπεία επηρεάζεται από τις προσωπικές και ιδιωτικές εμπειρίες των θεραπευτών/θεραπευτριών που διαμορφώνουν τη δική τους ζωή (Jensen 2008).

Όταν πρέπει να προβληματιστούμε σχετικά με τις συνδέσεις μεταξύ της ιδιωτικής ζωής και της επαγγελματικής πρακτικής, θα πρέπει να ζητάμε θεραπεία, συμβουλευτική ή εποπτεία, (Jones 2003); Το ερώτημα αυτό συχνά υποστηρίζεται από την ιδέα ενός αυστηρού διαχωρισμού μεταξύ του τι είναι ιδιωτικό και του τι είναι επαγγελματικό. Σήμερα, αυτός ο διαχωρισμός μεταξύ επαγγελματικού και ιδιωτικού φαίνεται να μπερδεύει την κατανόησή μας για την ψυχοθεραπεία. Μια πιο γόνιμη θέση θα μπορούσε να είναι να αναζητήσουμε “…πώς να επιτύχουμε μια κατάλληλη ισορροπία μεταξύ του “ιδιωτικού” και του “επαγγελματικού”;”. (Roberts, 2005- Graff, Lund-Jacobson και Wermer, 2003- Protinsky και Coward, 2001- Hurst, 2001).

Οι θεραπευτικές ιδέες δεν είναι έξω από τον πολιτισμό και την κοινωνία. Είμαστε όλοι υποκείμενοι σε παρόμοιους κοινωνικούς λόγους. Οι θεραπευτικές ιδέες αποτελούν μέρος του πολιτισμού και αναδύονται μέσα σε έναν πολιτισμό. Για παράδειγμα, η ιδέα του “εαυτού” είναι άλλου είδους και πολύ πιο αδύναμη σε ορισμένους ανατολικούς πολιτισμούς. Στο βιβλίο του “Ξαναγράφοντας τον εαυτό. Ιστορία, μνήμη, αφήγηση”, ο Mark Freeman υποστηρίζει ότι “…η ιστορία της ζωής, αντί να είναι ένας “φυσικός” τρόπος απολογισμού του εαυτού, είναι ένας τρόπος που είναι διεξοδικά περιπλεγμένος μέσα σε μια συγκεκριμένη και μοναδική μορφή λόγου και κατανόησης” (Freeman 1993, σ. 28 στο Johansson 2005, σ. 230). Οι προσωπικές ιστορίες, όπως η βιογραφία ή οι προσωπικές αφηγήσεις, δεν είναι τίποτα φυσικό ή καθολικό, αλλά είναι πολιτισμικά κατασκευασμένες. Οι διαφορετικές κοινωνικές κατασκευές του εαυτού, η πίστη και η θρησκεία και άλλες πολιτισμικές διαφορές είναι μεταξύ των θεμάτων που καθιστούν αναγκαία την ανάπτυξη του χάρτη της συνήχησης ως εργαλείου στην εκπαίδευση και την εποπτεία της οικογενειακής θεραπείας.

Όταν οι Orlinsky και Rønnestad διεξήγαγαν την ολοκληρωμένη έρευνά τους για το πώς αναπτύσσονται οι ψυχοθεραπευτές, 3 στους 10 δυτικούς θεραπευτές/θεραπεύτριες βρίσκονταν πράγματι σε προσωπική θεραπεία όταν συμμετείχαν στη μελέτη. Διαπίστωσαν επίσης ότι “οι κλινικοί χωρίς εμπειρία προσωπικής θεραπείας παρουσίασαν το χαμηλότερο ποσοστό αισθητής προόδου και τα υψηλότερα ποσοστά παλινδρόμησης και στασιμότητας. Αντίθετα, οι θεραπευτές/θεραπεύτριες που βρίσκονταν επί του παρόντος σε θεραπεία παρουσίασαν το υψηλότερο ποσοστό προόδου και το χαμηλότερο ποσοστό στασιμότητας” (Orlinsky and Rønnestad, 2005, σ. 121). Οι περισσότεροι από τους συνεντευξιαζόμενους του παρόντος ερευνητικού προγράμματος έχουν κάνει οι ίδιοι προσωπική θεραπεία για να βοηθηθούν με τα δικά τους προβλήματα ζωής. Ορισμένοι από αυτούς αναφέρονται άμεσα σε αυτές τις εμπειρίες ως πολύ σημαντικά βήματα για τη δική τους εξέλιξη ως οικογενειακών θεραπευτών.

Ο χάρτης της συνήχησης θα μπορούσε επίσης να συζητηθεί από ηθική άποψη. Ορισμένες από τις κατηγορίες του χάρτη είναι πιο κοντά σε ηθικές εκτιμήσεις από ό,τι άλλες. Κατηγορίες όπως η “αμοιβαία ασυμφωνία” και η “θεραπευτική αποικιοκρατία” καλύπτουν αφηγήσεις από την πρακτική της οικογενειακής θεραπείας που χρειάζονται ηθικές εκτιμήσεις.

Οι αφηγήσεις που συνδέονται με τον χάρτη της σχεσιακής συνήχησης έχουν έρθει στο προσκήνιο ως μέρος αυτού του ερευνητικού έργου. Κανονικά ιστορίες όπως αυτές θα έρχονταν στο προσκήνιο μόνο μέσω της εποπτείας ή της προσωπικής θεραπείας. Δεν έχουμε κοινά πρότυπα στα οποία να μπορούμε να ανατρέξουμε όσον αφορά το περιεχόμενο ενός εκπαιδευτικού προγράμματος οικογενειακής θεραπείας στη Νορβηγία. Το ερώτημα είναι αν, εκτός από την εργασία PPD, είναι η κατάλληλη στιγμή να επανέλθει η συζήτηση και ο προβληματισμός σχετικά με την ανάγκη και τα οφέλη της προσωπικής θεραπείας ως υποχρεωτικό μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος για έναν σπουδαστή/μια σπουδάστρια που θέλει να αποκτήσει τα προσόντα του ως οικογενειακός θεραπευτής/της οικογενειακής θεραπεύτριας.

Συμπεράσματα

Αυτή η ερευνητική εργασία οδήγησε στην κατασκευή ενός χάρτη σχεσιακής συνήχησης. Η συνήχηση εμφανίζεται τόσο στο μυαλό και τα συναισθήματα του θεραπευτή/της θεραπεύτριας όσο και στη σχέση μεταξύ του θεραπευτή/της θεραπεύτριας και των πελατών. Αυτός ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης θα μπορούσε να περιγραφεί ως ένα συνεχές που εκτείνεται από την αμοιβαία συνήχηση έως τον θεραπευτικό ιμπεριαλισμό και περιλαμβάνει την θεραπευτική αποικιοκρατία.

Ο χάρτης της σχεσιακής συνήχησης μπορεί να προσφέρει τόσο μια εποικοδομητική όσο και μια κριτική προοπτική στην πρακτική της οικογενειακής θεραπείας. Απαιτείται μια σε βάθος συζήτηση αυτών των εννοιών για την κατανόηση και την ανάπτυξη της συστημικής οικογενειακής θεραπείας.

Ο σχεσιακός χάρτης της συνήχησης μπορεί επίσης να αποτελέσει σημαντικό στοιχείο στην εκπαίδευση και κατάρτιση στην οικογενειακή θεραπεία. Στην κατανόηση και διεξαγωγή της οικογενειακής θεραπείας και της συστημικής πρακτικής ο σχεσιακός χάρτης της συνήχησης έχει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί ως εργαλείο αξιολόγησης και ως ένα χρήσιμο πλαίσιο για τη συζήτηση της θεραπευτικής πρακτικής. Η επαγρύπνηση στην σχεσιακή συνήχηση έχει επίσης επιπτώσεις για τους επόπτες. Όλα αυτά αποτελούν τομείς για περαιτέρω έρευνα.

Μετάφραση & Επιμέλεια: Παπαδοπούλου Νατάσσα, Ψυχολόγος – Εκπαιδευόμενη Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια

*Για λόγους συμπερίληψης, χρησιμοποιείται συχνή εναλλαγή άρθρων και αντωνυμιών.

*Η χρήση του όρου πελάτης δεν είναι ιδεολογικά δόκιμος για εμάς, αλλά θεωρήσαμε πως χρειάζεται να μείνει αυτούσιος στο κείμενο, καθώς είναι προϊόν του συγγραφέα.

Κοινοποίηση

Ρωτήστε μας ότι σας ενδιαφέρει συμπληρώνοντας την παρακάτω φόρμα

137 Seacoast Ave, New York, NY 10094
+1 (234) 466-9764
Excuisite food, unforgettable atmosphere...