ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ σε Διαδικτυακό Εργαστήριο Συμπεριληπτικής-Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης (ΣΟΣΕ)
Το Διαδικτυακό Εργαστήριο με τίτλο,
«Πώς απαντάμε στις ερωτήσεις των παιδιών»
θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, 13 Οκτωβρίου 2024, 10.30π.μ. – 1.30μ.μ.
Συντονίστρια: Elena Skarpidou σε συνεργασία με τις ΣΥΝΗΧΗΣΕΙΣ – ΚΕ.ΣΥ.ΚΕ.ΨΥ. ΚΕΝΤΡΟ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ https://synixiseis.gr/
Κάθε Εργαστήριο είναι αυτόνομο και μπορείτε να επιλέγετε ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες σας.
Σύντομη περιγραφή του Εργαστηρίου
«Χρειάζεται ένα χωριό για να μεγαλώσει ένα παιδί»,
αφρικανική παροιμία
Αν και προσπαθούμε να διδάξουμε στα παιδιά πώς να προφυλάσσονται από οτιδήποτε μπορεί να απειλήσει την υγεία τους, έτσι ώστε να μπορούν να χαίρονται και να απολαμβάνουν τη ζωή, συχνά, στο πλαίσιο της οικογένειας και του σχολείου, παραμελούμε να ασχοληθούμε με τη Σεξουαλική τους Υγεία. Αυτό στην πραγματικότητα σημαίνει ότι τους αρνούμαστε γνώσεις και δεξιότητες σε έναν τομέα που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη ζωή τους ήδη από τη βρεφική ηλικία. Η Σεξουαλική Εκπαίδευση είναι πολύ σημαντική για την υγεία και την πρόληψη, την ασφάλεια και την προστασία των παιδιών μας. Κάποιες φορές η άγνοια έχει πολύ σοβαρές συνέπειες.
Από πολύ μικρή ηλικία πια, τα παιδιά έρχονται αντιμέτωπα με κάθε είδους πληροφορίες και εικόνες σεξουαλικού περιεχομένου, μέσα από τα τηλεοπτικά προγράμματα που παρακολουθούν, τα social media, τη μουσική που ακούν, την πορνογραφία και τις παρέες που συναναστρέφονται. Τα παιδιά μας ζουν πλέον σε έναν άκρως σεξουαλικοποιημένο κόσμο και κάποια στιγμή εύλογα θα αναρωτηθούν σχετικά με το σεξ. Είναι βέβαιο ότι αν εμείς δεν λύσουμε τις απορίες τους, αυτό θα γίνει με κάποιον άλλο τρόπο – τα social και η πορνογραφία θα αναλάβουν να τα διδάξουν για το σεξ και τις σχέσεις.
Πώς μπορούμε λοιπόν, να τους δώσουμε τις πληροφορίες που χρειάζονται σε ένα φροντιστικό και ασφαλές πλαίσιο; Πώς απαντάμε στις ερωτήσεις τους ξεπερνώντας τις προκαταλήψεις και τους φόβους μας και διατηρώντας πάντα ανοιχτή την επικοινωνία μαζί τους;
Στο Εργαστήριο αυτό θα διερευνήσουμε τις πηγές που μας προκαλούν άγχος όταν ερχόμαστε αντιμέτωπες/α/οι με τα ερωτήματα των παιδιών, πώς χρησιμοποιούμε τις γνώσεις, τη σοφία και τις εμπειρίες τους ενθαρρύνοντας την ενεργό συμμετοχή, τη συνεργασία και την κριτική σκέψη. Θα εξερευνήσουμε επίσης, μαθητοκεντρικές προσεγγίσεις επιχειρώντας να απαντήσουμε σε πραγματικές ερωτήσεις των παιδιών που έχω συλλέξει στις ομάδες εφήβων και παιδιών.
Βασική μας επιδίωξη είναι πάντα να βοηθήσουμε τα παιδιά να παίρνουν αποφάσεις με τις οποίες συμφωνεί το μυαλό, η καρδιά και το σώμα, ώστε να παραμείνουν ασφαλή και υγιή και να εξελιχθούν σε σεξουαλικά ώριμα ενήλικα άτομα.
…………………………………………………………………..
Κόστος συμμετοχής : 30 ευρώ
Η αίτηση συμμετοχής υποβάλλεται ηλεκτρονικά: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScG9rHLhonLvffE_1ByrTwU2NES-bPcCtOexNtScqTNRgdKsQ/viewform
(τα άτομα που έχουν παρακολουθήσει προηγούμενα Εργαστήρια και έχουν συμπληρώσει την αίτηση συμμετοχής, μπορούν να στείλουν μόνο ένα e-mail στο οποίο θα δηλώνουν τη συμμετοχή τους)
Πληροφορίες: τηλ. 6944510403 – elenaskarpidou@gmail.com
- Θα δοθεί υποστηρικτικό υλικό
- Δεν απαιτείται κάποια προηγούμενη εκπαίδευση
- Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας
Τα Διαδικτυακά Εργαστήρια απευθύνονται:
- σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων που επιθυμούν να εμβαθύνουν στον τομέα της σεξουαλικής εκπαίδευσης παιδιών και εφήβων, να αναλάβουν τη συγκεκριμένη θεματική στα πλαίσια του μαθήματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα» ή και να εισάγουν σχετικές θεματικές στις εκπαιδευτικές πρακτικές τους.
- σε πτυχιούχους και φοιτήτριες/-ές τμημάτων ψυχολογίας, παιδαγωγικής, καθηγητικών σχολών, θεατρικών σπουδών και τμημάτων ανθρωπιστικών επιστημών,
- σε ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και παιδαγωγούς που φροντίζουν παιδιά και νεαρά άτομα σε κοινωνικές δομές ευάλωτων πληθυσμών
- σε στελέχη εκπαίδευσης και γενικότερα σε άτομα που σχεδιάζουν εκπαιδευτικές πολιτικές και συναφή προγράμματα
…………………………………………………………………………………………………………………………
(Σύντομο βιογραφικό σημείωμα συντονίστριας)
Έλενα Σκαρπίδου
Στοιχεία επικοινωνίας:
E–mail: elskarpidou@yahoo.gr
Website: https://sexualeducation.gr/
Facebook:
Elena Skarpidou
Sexual Education https://www.facebook.com/pages/Sexualeducation/163197173867935
Instagram: @sexed_individi και @elenaskarpidou_sex.ed
TikTok tiktok.com/@sexedapp
Youtube https://www.youtube.com/channel/UC5VUv6rltYC4-wmhrPsueXg
Είμαι εκπαιδευτικός και συντονίστρια ομάδων εφήβων, γονέων και επαγγελματιών της εκπαίδευσης και της ψυχικής υγείας στη Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ).
Στόχος μου είναι η προώθηση των δικαιωμάτων που σχετίζονται με τη Σεξουαλική και Αναπαραγωγική Υγεία (ΣΑΥ) και την προστασία των μαθητριών/-ών, καθώς οι διακρίσεις, το στίγμα και άλλες παραβιάσεις των δικαιωμάτων τους εξακολουθούν να είναι συνηθισμένες στο σχολείο και να επηρεάζουν σημαντικά τη σωματική και ψυχική τους υγεία. Πιστεύω ότι είναι εξαιρετικά αναγκαίο να διδάσκουμε στο σχολείο το σεβασμό για την ετερότητα, για το άλλο άτομο ως υποκείμενο που διαφέρει από τον εαυτό μας γιατί διαθέτει τη δική του σκέψη.
Έχω συμμετάσχει στις συγγραφικές ομάδες και εκπαιδεύσεις πολλών εκπαιδευτικών Ευρωπαϊκών έργων που σχετίζονται με την αντιμετώπιση του ΛΟΑΤΚΙ+ σχολικού εκφοβισμού, των εγκλημάτων μίσους κατά των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων, της έμφυλης βίας, την πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων κ.α. Συμμετείχα επίσης στη συγγραφή του εκπαιδευτικού εργαλείου «Το σχολείο που μας χωράει» για την καταπολέμηση του αποκλεισμού στη σχολική κοινότητα σε συνεργασία με τον ΟΚΑΝΑ, καθώς και στον σχεδιασμό και στην του προσωπικού των παραρτημάτων παιδικής προστασίας του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας, Περιφέρειας Αττικής – Ν.Π.Δ.Δ σε θέματα Σεξουαλικής Εκπαίδευσης. Είμαι πιστοποιημένη επιμορφώτρια του ΕΚΔΔΑ και συμμετείχα στο σχεδιασμό και στη συγγραφή επιμορφωτικού υλικού του ανθρώπινου δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης, με θέμα «Διασφάλιση της ισότητας και των δικαιωμάτων των ατόμων της κοινότητας ΛΟΑΤΚΙ+ στη δημόσια διοίκηση» και στην υλοποίηση του παραπάνω προγράμματος ως επιμορφώτρια. Είμαι επίσης πιστοποιημένη εμπειρογνώμονας και εκπαιδεύτρια του Συμβουλίου της Ευρώπης σε ΛΟΑΤΚΙ+ ζητήματα
Από το 2017 είναι υπεύθυνη του Τομέα Εκπαίδευσης του Πολύχρωμου Σχολείου, http://rainbowschool.gr/ και επιστημονικά υπεύθυνη του εγκεκριμένου από το ΙΕΠ εκπαιδευτικού υλικού της οργάνωσης.
Είμαι επίσης, ιδρυτικό μέλος της Intersex Greece (ΜΚΟ για τα δικαιώματα των ίντερσεξ ατόμων) και βασική συνεργάτιδα των Συνηχήσεων (Κέντρο Ψυχοθεραπείας και Εκπαίδευσης).
Τέλος, είμαι κάτοχος και διαχειρίστρια του ιστότοπου https://sexualeducation.gr/
Έχω κατά καιρούς, εργαστεί ως αρθρογράφος και αρχισυντάκτρια σε περιοδικά free press και έχω μεταφράσει από την αγγλική γλώσσα το βιβλίο, «Το πλουσιόπαιδο και άλλες ιστορίες», Francis-Scott Fitzerald, εκδόσεις Ερατώ.
……………………………………………………………………..
Περισσότερα για τη φιλοσοφία, τις αρχές και τους στόχους των Διαδικτυακών Εργαστηρίων Συμπεριληπτικής-Ολοκληρωμένης Σεξουαλικής Εκπαίδευσης (ΣΟΣΕ)
Ανταποκρινόμεν@ στην όλο και αυξανόμενη ανάγκη για εκπαίδευση εκπαιδευτριών/-ών Σεξουαλικής Διαπαιδαγώγησης, υλοποιούμε μια σειρά σχετικών Διαδικτύων Εργαστηρίων.
Ο γενικότερος σκοπός των Εργαστηρίων είναι να ενισχύσει τις γνώσεις, να καλλιεργήσει δεξιότητες και στάσεις, να προσφέρει πρακτικά εργαλεία αλλά και πηγές αυτομόρφωσης και έμπνευσης, ώστε τα άτομα που θα συμμετέχουν να αισθάνονται καλά προετοιμασμένα για την υλοποίηση εκπαιδευτικών παρεμβάσεων, προγραμμάτων, εργαστηρίων κ.α.
Ο απώτερος στόχος είναι να ενισχύσει την επένδυση της εμπειρίας αυτής στις εκπαιδευτικές πρακτικές τους καθώς επίσης και στην προσωπική και κοινωνική τους ζωή, στα ατομικά και συλλογικά όνειρά τους.
Μια ακόμη βασική επιδίωξη των Εργαστηρίων είναι να καλλιεργήσει στα συμμετέχοντα άτομα μηχανισμούς διαρκούς ενδοσκόπησης και την επίγνωση της ευθύνης ότι μέσα από τη δική τους προσπάθεια συνδιαμορφώνεται η συλλογική αφήγηση για τα φύλα και τη σεξουαλικότητα.
Η συνολική προσέγγιση βασίζεται στα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα, στα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα του παιδιού, καθώς και την ισότητα των φύλων. Είναι θετική προς τη σεξουαλικότητα, συμπεριληπτική, επιβεβαιωτική (affirmative) και ενημερωμένη για το τραύμα (tauma-informed).
Αρχές, θεματικές, μέθοδοι, στόχοι …
Με διαρκή σύνδεση των θεματικών, των μεθόδων και των στόχων με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τα Δικαιώματα του Παιδιού, το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό, τον Τεχνικό Οδηγό της UNESCO για τη Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ) και τις οδηγίες του ΠΟΥ, θα εργαστούμε σε ένα δημοκρατικό, υποστηρικτικό περιβάλλον ασφάλειας, σεβασμού, μη βίαιης επικοινωνίας, ισότητας και συμπερίληψης σαν αυτό που χρειάζεται να δημιουργούμε στην τάξη. Θα επιχειρήσουμε να επανανοηματοδοτήσουμε ζητήματα όπως οι κυρίαρχοι λόγοι για τα φύλα και τη σεξουαλικότητα και οι δυναμικές επιβολής τους, οι νοηματικές διχοτομήσεις στις αρσενικές και θηλυκές πλευρές μας, η ντροπή, η ενοχή, οι φοβίες και η λογοκρισία της ερωτικής/σεξουαλικής επιθυμίας – όλα αυτά που μας απομακρύνουν από την επιθυμία μας, δημιουργούν εμπόδια στην κατανόηση και συμπερίληψη της ετερότητας και καθυστερούν τους μετασχηματισμούς που ονειρευόμαστε στο σχολείο και στην κοινωνία.
Πολλά από τα ζητήματα που διαπραγματεύεται η Συμπεριληπτική-Ολοκληρωμένη Σεξουαλική Εκπαίδευση (ΣΟΣΕ) συνδέονται με ταυτίσεις και προκαταλήψεις που δια μέσου εσωτερικεύσεων κληρονομήσαμε από την οικογένεια και τις/τους προγόνους μας, αλλά και από την Ιστορία και την κουλτούρα, τα οποία ενδέχεται να οδηγούν σε συμπαγείς, άκαμπτους, μη συμπεριληπτικούς τρόπους επικοινωνίας, συχνά παρά τη θέλησή μας. Θα επιχειρήσουμε να συζητήσουμε για όλα αυτά, να τα δούμε από διαφορετικές οπτικές γωνίες, να αποδομήσουμε τους τρόπους οργάνωσής τους και να τα επανα-νοηματοδοτήσουμε διερευνώντας τις επιδράσεις τους στο παρόν το οποίο μπορεί να εμπλουτίζεται απεριόριστα όταν αξιοποιείται ο πολιτιστικός κρίκος με το παρελθόν.
Θα εργαστούμε επίσης, πάνω στις πολλαπλές πτυχές της σεξουαλικότητας, του έρωτα, του ερωτισμού και της απόλαυσης στη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, αφουγκραζόμενες/-οι όλες τις σεξουαλικές ταυτότητες να μεταφέρουν τα δικά τους νοήματα και να συν-διαμορφώνουν το λόγο περί σεξουαλικότητας.
Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων, η θεωρία παρουσιάζεται συνοπτικά και δίνονται πληροφορίες, ιδέες, προτάσεις και βιβλιογραφία για περαιτέρω μελέτη καθώς και παραδείγματα και καλές πρακτικές για την ενίσχυση του σχεδιασμού και της υλοποίησης προγραμμάτων ΣΟΣΕ. Η στόχευση είναι επίσης στη βιωματική γνώση, στην προσωπική ενδυνάμωση, στο ξεπέρασμα της ντροπής, στην ενίσχυση εσωτερικών μετασχηματιστικών διεργασιών για να διευρυνθούν οι μέθοδοι και οι στρατηγικές δημιουργίας χώρων όπου οι μαθήτριες/-ές θα αισθάνονται ασφάλεια αλλά και ενδιαφέρον να εκφράσουν και να συζητήσουν διαφορετικές απόψεις, ερωτήματα, ανησυχίες και εμπειρίες με αυθεντικό και δημιουργικό τρόπο, αλλά και με σεβασμό για κάθε ετερότητα.
Θα προτείνουμε σύγχρονες δημοκρατικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις και προσεγγίσεις μέσω της Τέχνης που εμπεριέχουν τη συνεργασία, τον ανοιχτό διάλογο και την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, ενοποιούν τη γνωσιακή μάθηση με τη μάθηση μέσω συναισθημάτων και εμπειριών και ενδυναμώνουν προς την κατεύθυνση της προσωπικής και κοινωνικής αλλαγής.
Αναγνωρίζοντας την περιπλοκότητα και την πολυθεματικότητα της σεξουαλικής εκπαίδευσης θα αντλήσουμε πληροφορίες από σχετικά επιστημονικά πεδία, όπως τις σύγχρονες θεωρίες των Σπουδών Φύλου, της Κοινωνιολογίας, της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, της Ψυχανάλυσης, της Ψυχολογίας, της Παιδαγωγικής, της Γλωσσολογίας, της Φιλοσοφίας, της Ιστορίας, της Βιολογίας, της Βιοηθικής, των Επιστημών της υγείας κ.α. εστιάζοντας στην εφαρμοσμένη διάστασή τους και τη διασύνδεση των θεωρητικών προσεγγίσεων με τη σύγχρονη εκπαιδευτική πράξη.